ZPĚT
— INOVACE A RŮST
Ze startupu roste globální holding. Máme ještě spoustu domácích úkolů, říká šéfka Zásilkovny
Na začátku nebylo nic než nápad, energie a chuť vytvořit novou službu pro e-shopy a jejich zákazníky. Psal se rok 2010 a Simona Kijonková začala doma v obýváku a bez peněz programovat Zásilkovnu. O logistice ani programování nic nevěděla, všechno se učila jako samouk. A i když ji okolí odrazovalo, nedala se. Vymýšlela, programovala, sháněla zakázky.

„První roky mám hodně v mlze, to byla jízda jako ve formuli jedna, kdy jsem potřebovala zajet do boxů, ale nemohla jsem. Pořád jsem jela dál a na všechno byla sama,” vzpomíná na začátky podnikatelka.

Dnes, po dvanácti letech její skupina Packeta míří k ročnímu obratu přes šest miliard korun, zaměstnává víc než 2100 lidí, funguje v šesti evropských zemích a zásilky doručuje do celé Evropy i do USA a na střední Východ. Ze Zásilkovny se stala běžná součást života většiny Čechů. A je z něj i příklad, jak ze startupu vytvořit nadnárodní platformu s globálními ambicemi. Přestože na začátku tomu věřila jen jeho strůjkyně.

První zlom přišel asi po roce fungování, kdy Kijonková pochopila, že bez finanční injekce její jízda dál nepovede. „Věděla jsem, že první tři roky firma nebude v černých číslech, to jelo podle plánu, ale peníze na provoz jsem potřebovala,” říká. Nejprve zkoušela různé investory, ale bez úspěchu. Nakonec jí pomohl její manžel. „Bez něj by Zásilkovna a dnes ani celá Packeta nebyly," dodává Simona Kijonková jedním dechem.

Plán, že za tři roky bude firma v plusu, se nakonec splnil. V roce 2013 tak zakladatelka firmy a jejích tehdejších 50 zaměstnanců měli pořádný důvod k oslavě. Zásilkovna spolupracovala už s třemi tisícovkami e-shopů a poprvé se dostala do zisku.
Zásadní krok k dospělosti

Několik zlomových momentů, které dláždily cestu od startupu ke stabilní velké firmě, ale nastalo už před tím. „Nejprve to byl příchod skvělého kolegy, který mi pomohl firmu vést po technologické stránce. Pak lidi začali přibývat, byla to fáze, kdy všichni dělali všechno, firma jela na vlně energie a všichni se měli rádi. V tu dobu mi ale došlo, že už je nás dost a musím postavit organizační strukturu,” popisuje šéfka úspěšné společnosti.

Právě tohle je podle ní zásadní krok pro posun od startupu na vyšší úroveň. Klíčový však byl i způsob, jaký pro transformaci zvolila – nechala totiž své lidi, aby sami mezi sebou vybrali budoucí manažery. Zafungovalo to výborně a Zásilkovna, byť teprve tříletá, nakročila k dospělosti.

Stála ale před spoustou nových úkolů. „Postupně jsem si začala uvědomovat, že pro takovou firmu nemáme dostatečně sofistikované systémy. Najednou vidíte, že vám chybí systémy ve financích, účetnictví, potřebujete vylepšit fungování procesů,” popisuje Kijonková další etapy, které úspěšně zvládla. Cesta po rostoucí trajektorii v Zásilkovně pokračovala dál, a to jí dodávalo nejen další energii, ale i peníze pro financování dalšího růstu.

Expanze za hranice už po pěti letech

Už o dva roky později, v roce 2015 nastal další velký zlom. Firma poprvé dosáhla kumulativního zisku a Simona Kijonková se rozhodla pro expanzi do zahraničí. Zásilkovna od počátku fungovala v Česku i na Slovensku, nově ale vstoupila do Maďarska a pak pokračovala dál do Německa, Polska i Rumunska.

Doba startupu byla dávno pryč, v Zásilkovně pracovalo v roce 2018 na 600 lidí, firma působila na několika trzích a spolupracovala s dvaceti tisíci e-shopy. Z české firmy postupně rostla mezinárodní společnost. V tu chvíli bylo podle Kijonkové klíčové rozhodnutí vytvořit holdingovou strukturu, posunout řízení celé skupiny tak, aby byla co nejvíc efektivní.

Tak vznikla Packeta Group, pod kterou teď patří Zásilkovny v jednotlivých zemích. „Bylo to velmi zlomové a prošli jsme si procesem učení, stejně jako se to stane každému startupu, který roste do globální firmy. Z rodinné firmičky jsme se stávali velkým holdingem,” podotýká podnikatelka.

HR, finance, vývoj nových produktů či IT služby, se začaly řídit centrálně. Na řadu přišlo najímání seniornějšího managementu, školení a vytváření nových nástrojů pro řízení. „Ještě nejsme úplně na konci toho procesu. Ale když se ohlédnu zpátky, tohle bylo určitě nejnáročnější, co jsem v životě realizovala,” říká přesvědčivě Simona Kijonková.

Cash is King

Když bylo Zásilkovně devět let, připsala si další zářez. Poprvé se obratem dostala (vysoko) přes miliardu korun. Kijonkové ale nejde jen o vysoké obraty bez zisku, od samotného začátku si zakládá na finančním zdraví a stabilitě firmy, kterou staví jen z jejích vlastních zisků.

Ostatně toho se týká i jedna ze základních rad, které pro startupy má. „Úplně nejdůležitější jsou finance, cash je král. Hlavní je hlídat si likviditu a čísla. I když jste maličká firma, musíte to hlídat, jinak vás to jednou dožene,” upozorňuje. „Zároveň si musíte hned otestovat, jestli je váš byznys model škálovatelný, to je alfa a omega,” dodává druhou podstatnou radu.

Zásilkovně a celé Packeta Group se tohle daří. V roce 2021 meziročně téměř zdvojnásobila obrat ze 2,5 na téměř 4,9 miliardy korun a navzdory zpomalení e-commerce a útlumu ekonomiky právě míří k 6,3 miliardám korun.

Nikdy není hotovo

„Velmi důležitá je u nás práce s daty. I když toho děláme už dost, máme se v tom stále co učit. Celkově se intenzivně věnujeme automatizaci procesů, ke které patří i další zásadní věc pro náš úspěch – robotizace, ve které jsme evropská jednička," dokazuje Kijonková, jak se umí neustále posouvat spolu s důležitými trendy byznysu.

„Kromě toho všeho stavíme i na udržitelnosti, která k firmě takovéhle velikosti jednoduše patří. Plánujeme také testovat dodávky na vodík, kterému hodně věříme,“ doplňuje.

Byť jsou její kroky mnohdy odvážné a pro mnohé třeba riskantní, vedou zatím vždy správným směrem. A i díky tomu se z původně nenápadné služby pro e-shopy během dvanácti let stal technologicko-logistický lídr trhu, který má namířeno k tomu, aby se stal globální firmou.

„Firma uběhla obrovský závod, ale pořád jsme teenager. Ke globalizaci máme nakročeno, zatím tam nejsme. Stojíme na křižovatce a buď budeme hrát důležitou roli v regionu, nebo pojedeme globální hru. Máme ještě dost domácích úkolů, které musíme splnit, abychom se posunuli k dospělosti,” dodává Simona Kijonková. A na jejím hlase je znát, že tyhle úkoly rozhodně chce splnit.

— TIP BDO
Digitalizace a automatizace firemních procesů
Složitá ekonomická situace posledních let, ale i nedostatek lidí na pracovním trhu, přinutila firmy, aby se snažily svůj byznys zefektivnit: posunout rychlost a kvalitu svých služeb vůči zákazníkům, partnerům i dodavatelskému řetězci, ale i uspořit náklady a pracovní síly.

Robotická automatizace procesů (RPA) může být přínosným řešením. Návratnost investic do takových řešení bývá v řádu jednotek měsíců, maximálně roku. Nedostatek lidí na trhu a rostoucí cena lidské práce pak bude dalším akcelerátorem pro nasazování těchto „virtuálních pracovníků“ pro činnosti s menší přidanou hodnotou. Zapojování umělé inteligence do digitalizačních technologií pak přinese nejen další skokovou změnu ve fungování firem, ale otřese i samotným trhem práce.
ČÍST VÍCE