— INOVACE A RŮST
První palety tloukl sám kladivem. Dnes jeho firma patří k evropské špičce
Studoval střední poštovní školu, svou budoucnost ale viděl jinde. Marcel Klaus měl už před maturitou jasno: bude podnikat.
Svůj sen si splnil a nespokojil se s málem. Založil vlastní firmu, zamířil do oblasti dřevozpracujícího průmyslu a včas vsadil na automatizaci. I díky tomu dnes mezi přímé zákazníky jeho společnosti Klaus Timber patří takoví velikáni světového byznysu, jako je třeba BMW, Siemens nebo Lego.
Po maturitě Marcel Klaus vyrazil za prací do Německa. Dva roky stál dvanáct hodin denně, šest dní v týdnu u pásu a čistil zmrzlé ryby. Tady měl dostatek času na promýšlení, jak svoje podnikání uchopit.
„Byla to výborná škola. Když mi dneska někdo říká, že něco nejde, tak odpovídám, že jenom malé děti se musí nosit,” říká energicky Marcel Klaus. U pásu si vydělal první peníze, a když se po dvou letech vrátil domů na jižní Plzeňsko, pustil se do práce.
Hlavně stát na vlastních nohách
Bylo mu prý celkem jedno, co přesně bude dělat. Hlavně se chtěl postavit na vlastní nohy. Nakonec dostal od známého tip na zpracování dřeva, ke kterému byly zapotřebí jen pila a nějaký prostor s přípojkou elektřiny. Pronajal si areál bývalého zemědělského družstva v malé vesničce Kladrubce a v červnu roku 1998 začal z kulatiny připravovat řezivo, které prodával do Německa. Náklad pro první kamion vyráběl spolu s prvními kolegy tři týdny.
Následující půlrok se skoro nezastavil, jenomže při vyúčtování na začátku roku 1999 zjistil, že v podstatě nic nevydělal – veškerý zisk totiž zůstával v prknech horší kvality, která se neprodávala. Rozhodl se proto změnit zaměření a od řeziva se posunout k výrobě palet.
Tehdy místo automatických linek a robotů stáli Marcel Klaus a jeho spolupracovníci u stolu, v ruce měli obyčejné kladivo a hřebíky a tloukli paletu za paletou. Ale ukázalo se, že palety jsou trefa do černého, a počet objednávek utěšeně rostl.
„Museli jsme se rozhodnout, jestli zůstaneme ve stodole, nebo vstoupíme mezi velké hráče,” vzpomíná Marcel Klaus.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?
Před 30 lety by mě ani ve snu nenapadlo, že budu mít mobil a budu dostupný 24 hodin denně na telefonu i e-mailu. Inovace, která mě během pár vteřin propojí s celým světem, je pro mě opravdu zásadní.
2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?
Co se týče finančních investicí, tak určitě moderní areál ve Dvorci a na něj navazující nová pilnice. Z nehmotných investic si pak nejvíc cením té do vztahů s kolegy a obchodními partnery.
3) Osobní motto, kterým se řídíte?
„Život je moc krátký na to, abychom dělali kompromisy.“
Cesta k velkému byznysu
Vyhrála druhá varianta. Firma začala se zásadními úpravami kladrubeckého areálu, pořídila první vlastní kamion, sušárny na dřevo i nové technologie, v roce 2005 spustila pořez v druhé provozovně v Drahkově.
Po deseti letech investovala do první paletové linky. Obrat tehdy přesahoval čtvrt miliardy a vypadalo to, že raketový vývoj nemůže nic zastavit. „Pak ale přišel leden 2009 a s ním krize. Svět jako by se zbláznil. Přestaly chodit objednávky, přitom jsme měli zainvestováno, byly tu závazky, které bylo třeba splácet,” říká Marcel Klaus.
Následoval nejtěžší rok jeho života. Podnik se mu nakonec povedlo udržet hlavně díky dobrým vztahům se zákazníky i dodavateli. „Já si ani nepřipouštěl jinou variantu, než že to musí dobře dopadnout. Ale bylo to peklo,” vzpomíná.
V roce 2010 se firmě podařilo přejít k novému bankovnímu domu s výrazně vyšší investiční podporou. Restart vyšel a majitel firmy z něj během následujících let vydupal základ pro současný moderní provoz. „Stáli jsme před dalším rozhodnutím. Mohli jsme vyrábět milion palet na jedné lince a další tři miliony tlouct dál ručně, nebo investovat do větší automatizace,” popisuje Marcel Klaus.
Vsadil opět na modernizaci a investici do technologií. A když se blížilo dvacáté výročí založení firmy, rozhodl se pro pořádný „dárek“ – koupil průmyslovou zónu u Nepomuku a pustil se do stavby nového výrobního areálu na zelené louce za půl miliardy korun. Bez kompromisů a bez omezení, jak říká.
Investice do soběstačnosti
Letos už je v Klaus Timber nainstalovaných pět linek a další přibude příští rok. „Automatizace je klíčová. Technologicky jsme v rámci výroby palet high-tech, posunuli jsme se mezi top evropské firmy oboru. Pro velké zákazníky, jako je třeba BMW, Lego, Siemens, Bosch a další, je sice cena produktu důležitá, ale zrovna tak pro ně roli hraje silný dodavatel, který je produkčně auditovaný a má dobré technologie. To je naše výhoda oproti menším dodavatelům,” popisuje přerod v evropského hráče Marcel Klaus.
Reference od zvučných jmen dál hrají ve prospěch firmy, která se dostala už na sedm milionů vyrobených palet ročně. S investováním ale Marcel Klaus nekončí. „Asi 75 procent řeziva nakupujeme a zbytek si řežeme sami, ale chceme být soběstačnější a mít širší možnosti vlastního pořezu. Proto jsme se pustili do výstavby nové pilnice ve Dvorci,” říká.
Na nezávislost sází i u dopravy. Klaus Timber má 39 kamionů, kterými obsluhuje na 70 procent svých zakázek. Díky tomu se firma vyhnula větším problémům v logistice během pandemie i po ní. Aktuálně zaměstnává na 400 pracovníků z Nepomuku i širokého okolí a další neustále přibývají.
„V současné době se našemu podnikání daří,” říká Klaus. Po zkušenosti z krizového roku 2009 ale zůstává pokorný. „Vím, že žádné schody nevedou do nebe. Aktuálně cítíme lehké ochlazení poptávky, ale věřím, že díky ucelenému výrobnímu cyklu, investicím do automatizace i soběstačnosti v logistice máme silnější postavení než kdy dřív. I když se situace na trhu změní, my to zvládneme,” dodává majitel firmy, která je největším výrobcem palet v Česku.
— TIP BDO
Digitalizace a automatizace firemních procesů
Složitá ekonomická situace posledních let, ale i nedostatek lidí na pracovním trhu, přinutila firmy, aby se snažily svůj byznys zefektivnit: posunout rychlost a kvalitu svých služeb vůči zákazníkům, partnerům i dodavatelskému řetězci, ale i uspořit náklady a pracovní síly.
Robotická automatizace procesů (RPA) může být přínosným řešením. Návratnost investic do takových řešení bývá v řádu jednotek měsíců, maximálně roku. Nedostatek lidí na trhu a rostoucí cena lidské práce pak bude dalším akcelerátorem pro nasazování těchto „virtuálních pracovníků“ pro činnosti s menší přidanou hodnotou. Zapojování umělé inteligence do digitalizačních technologií pak přinese nejen další skokovou změnu ve fungování firem, ale otřese i samotným trhem práce.
Do RPA stále více vstupuje umělá inteligence a strojové učení, které umožňuje zpracovávatstále složitější úlohy a nahrazovat tak kromě běžných administrativních činností i středně kvalifikované zaměstnance.
TIPY, jak přistoupit k robotizaci
Automatizujte chytře: Nejprve je třeba proces správně definovat a nastavit. Teprve pak je vhodné ho automatizovat, aby fungoval správně.
Automatizujte s rozmyslem: Někdy je vhodné využít RPA, jindy lépe funguje přímá integrace informačního systému nebo jiné IT řešení. Nechte si poradit od odborníka.
Automatizujte efektivně: Pokud vám vychází návratnost investice do RPA delší než jeden rok, pravděpodobně se nejedná o správné řešení.
Automatizujte rychle: Obvykle se nevyplácí čekat na dlouhodobé robustní řešení od IT. Robotizaci lze efektivně využít i jako dočasnou alternativu.
Automatizujte byzyns: Zavedení RPA musí být v souladu s obchodními cíli a je třeba vyhodnotit všechny důležité parametry jako náklady, výkonnost, chybovost.
Automatizujte citlivě: Někteří lidé mohou RPA vnímat jako hrozbu. V rámci zavedení takového řešení je nezbytná komunikace a podpora vedení.
Automatizujte cíleně: RPA není samospásná, touha po digitalizaci musí být součástí DNA celé organizace.
Tomáš Kubíček, Partner BDO