ZPĚT
— INOVACE A RŮST
Creative Dock i v krizi roste. Díky akvizicím je z něj partner pro největší světové hráče
V pandemii podřadili a po jejím skončení pořádně dupli na plyn. Tak se dá ve zkratce popsat dění v české firmě Creative Dock, která rozjela akviziční jízdu za desítky milionů eur. Cíl? Zrychlit růst, rozložit riziko a posunout firmu na globální úroveň.

Zatímco mnoho firem napříč obory v posledních měsících šetří, kde se dá, nákupní apetit Creative Docku ani horší časy nebrzdí. Společnost, která pomáhá často nadnárodním korporacím s digitalizací, vyvíjením inovací a stavěním startupů, má v posledním roce na kontě už čtyři významné akvizice.

Chuť dál nakupovat

„Samozřejmě pozorně sledujeme, co se děje, ale nenecháváme se tím úplně ovlivňovat,” říká spolumajitelka a provozní ředitelka Creative Docku Gabriela Teissing, proč firma ani s ohledem na útlum v ekonomice nebrzdí své akviziční plány.

Už během pandemie covidu se jim vyplatilo, když se nenechali děním moc ovlivňovat a šli si svou cestou. „A i teď vidíme, že žádné klienty neztrácíme. Máme štěstí, protože se pohybujeme v oblasti digitalizace a zatím se nic významného nemění,” dodává Teissing.

Mezi zákazníky Creative Dock jsou například Avast, Mondelēz, Talanx Group, Swiss Re, Veolia, Ahold, Bekaert nebo JTI. Růst prostřednictvím nákupů dalších společností je pro společnost cestou, jak posílit i mimo Evropu a rozložit tak riziko.

Například díky akvizici německé firmy FoundersLane získal její klienty DMS nebo třetí největší saúdskoarabskou banku a zařadil se mezi velké světové hráče, kteří se zabývají stavbou společností na zakázku. Výrazně také posílil své postavení v regionu Blízkého východu a severní Afriky, kde se chystá v příštích pěti letech investovat přes sto milionů eur.  Digitalizace hraje v oblasti důležitou roli a pro Creative Dock má jít brzy o jeden z klíčových trhů.

Zahraniční trhy jsou pro Creative Dock zásadní. Pobočky má v devíti zemích a ze zakázek mimo Česko pochází zhruba 65 procent obratu, který v roce 2022 dosáhne přibližně 40 milionů eur. Spolumajitelka ale upozorňuje, že společnost ani v nejmenším nehodlá vyklízet prostor na domácím trhu. Naopak, ve středoevropském regionu vidí velký potenciál a chce ho naplno využít.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Internet. Internet stojí za tím, že jsme v každodenním životě obklopeni technologií a změnil naše vnímání světa.
2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Moje nejlepší investice byly do vztahů s mými blízkými a přáteli.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

Tak jako já se vyvíjím, tak se mnou i moje motta. Nicméně, je jedno, které mi vydrželo a provází mě životem: „Když se na něco soustředíš, dokážeš to.
Nezapomínat na lidi

Pomocí mu s tím má i nejnovější z řady akvizic. V září totiž Creative Dock oznámil, že koupil českou firmu IdeaSense. „IdeaSense umí velmi dobře rané fáze projektů, dokážou skvěle stavět propozice a testovat je. To je pro nás důležité, protože potřebujeme maximalizovat šanci uspět u nových služeb a pro to jsou klíčové právě úvodní fáze,” vysvětluje Gabriela Teissing.

Nic ovšem není zadarmo. Creative Dock, jehož strůjce Martin Pejša si zakládá na tom, že jeho byznys je ziskový, za čtyři akvizice v posledním roce zaplatil zhruba 50 milionů eur. Sám by ale na takové investice nestačil. „Máme bankovní financování postavené na letitém vztahu s bankou, která vidí, jak plníme její kritéria a díky tomu nás financuje,” dodává Teissing.

V samotném získávání peněz na akvizice tak nevidí zásadní problém. Úskalí je podle ní spíš v tom, aby Creative Dock dokázal firmy správně začlenit do své struktury. Už nyní má společnost okolo 500 zaměstnanců a mezi její zákazníky patří asi dvacet nadnárodních společností.

„Hodně se mluví o tom, že byznys je o číslech, ale ono je to hlavně o lidech. S firmou, kterou vždy kupujeme rovnou celou, získáváme i její klienty a její tým. Dělat překotně jednu akvizici za druhou není dobrý nápad, nesmíme zapomínat na psychologii, firemní kulturu a začlenění nových lidí dát čas,” vysvětluje Teissing s tím, že se sice po dalších příležitostech rozhlížejí, ale pár měsíců si od nákupů chtějí dát přeci jen pauzu.
Ve velikosti je síla

Pak ale zase šlápnou na plyn. Martin Pejša, který Creative Dock před deseti lety založil, totiž dobře ví, že ve velikosti je síla. „Zažili jsme, že jsme měli na dosah zajímavou zakázku, ale nakonec z toho sešlo, protože v očích globální firmy jsme třeba nebyli dost velcí nebo dost relevantní v dané zemi. To vidíme typicky ve Francii – když si někdo chce nechat postavit banku, nebude se bavit s týmem o třiceti lidech,“ vysvětloval Pejša před necelým rokem, kdy měla jeho firma za sebou první dvě akvizice.

Pár měsíců později pak už Gabriela Teissing potvrzuje, že se taktika růstu osvědčila. „Začínáme být dostatečně zajímavý a věrohodný partner i pro ty největší světové firmy. I když jsme z malého Česka, zvou nás do velikých výběrových řízení, kde by nás dřív ještě za partnera nebrali, ale dneska se to už děje,” říká.

Akvizice jinými slovy pomáhají Creative Docku zrychlit růst, dostat se k zakázkám v nových regionech a díky tomu rozložit riziko. Plán Martina Pejši, který před založením Creative Docku působil jako obchodní ředitel Vodafonu, je přitom jasný: vytvořit z firmy do pěti let evropského lídra, na nějž se budou obracet CEO nadnárodních firem, kteří hledají cesty, jak rozvíjet svůj byznys.

Do tří let chce mít Creative Dock roční obratu sto milionů eur, tedy zhruba 2,4 miliardy korun. Zaměřit se chce hlavně na oblast bankovnictví a pojišťovnictví, v poslední době ale hodně roste i poptávka třeba v oblasti energetiky a retailu.

„Kupujeme jen takové firmy, které rozšiřují naše dovednosti, ale zároveň k nám dobře zapadají. Všichni musíme mít jeden cíl,” dodává Teissing. Ten je podle Pejši jasný: „Chceme vytvořit společnosti a produkty, které bude v příštích pěti letech využívat jedna miliarda lidí po celém světě.“ A na to je už potřeba pořádná velikost.
— TIP BDO
Digitalizace a automatizace firemních procesů
Složitá ekonomická situace posledních let, ale i nedostatek lidí na pracovním trhu, přinutila firmy, aby se snažily svůj byznys zefektivnit: posunout rychlost a kvalitu svých služeb vůči zákazníkům, partnerům i dodavatelskému řetězci, ale i uspořit náklady a pracovní síly.

Robotická automatizace procesů (RPA) může být přínosným řešením. Návratnost investic do takových řešení bývá v řádu jednotek měsíců, maximálně roku. Nedostatek lidí na trhu a rostoucí cena lidské práce pak bude dalším akcelerátorem pro nasazování těchto „virtuálních pracovníků“ pro činnosti s menší přidanou hodnotou. Zapojování umělé inteligence do digitalizačních technologií pak přinese nejen další skokovou změnu ve fungování firem, ale otřese i samotným trhem práce.
ČÍST VÍCE