ZPĚT
— SÁZKA NA ZNAČKU
Vinyly si původně nechali jen z nostalgie. Teď značka z Loděnice rolluje svět
Je jí přes sedmdesát, ale energie má na rozdávání, stojí o ni v celém světě a patří mezi nejúspěšnější na trhu. Řeč je o české společnosti GZ Media, která sídlí v Loděnici nedaleko Berouna a která se proslavila výrobou vinylových desek. Každá čtvrtá hudební deska, která se dnes na světě prodá, je ze závodů GZ Media. A podíl firmy na globálním trhu by měl brzy ještě stoupnout.

Firma, která patří jednomu z nejbohatších Čechů Zdeňkovi Pelcovi, totiž dokazuje, že slušný a rostoucí byznys se dá postavit nejen na moderních technologií. Ostatně i tady v Loděnici si původně výrobu vinylů nechali spíš z nostalgie.

Po čase se ale ukázalo, že nostalgie lidi táhne a jsou ochotni do ní investovat. Na svém kontě má GZ Media alba pro takové hudební hvězdy jako jsou Rolling Stones, Adele, U2, Madonna nebo třeba Lady Gaga.

Touha po deskách a navíc těch od GZ Media dál roste, a tak společnost, která zaměstnává na dva tisíce lidí a má pobočky v osmi zemích, čeká, že navzdory všem těžkostem v ekonomice dosáhne rekordního zisku i obratu. Ten by se měl přiblížit až k sedmi miliardám korun.

„Z pohledu čísel čekáme jednoznačně nejúspěšnější rok. Daří se nám posilovat naši pozici na trhu, zvyšovat tržní podíl a především díky zahraničnímu růstu nám roste jak obrat, tak i zisk,” říká CEO společnosti Michal Štěrba.

A růst v zahraničí se jen tak nezastaví. GZ Media totiž investovala 300 milionů korun do nového výrobního závodu v Nashvillu. Jde o její třetí lisovnu gramofonových desek na severoamerickém kontinentu a její výroba postupně najíždí. Během následujícího roku by tak podle Michala Štěrby mohl obrat v zámoří vyletět i o sto procent.

Sázka na hmatatelné emoce

Neutuchající zájem o vinyly podle CEO GZ Media podporuje paradoxně rozvoj nových technologií – hodně lidí se chce vrátit ke klasickému poslechu hudby z desek. „Navíc to podpořila i pandemie koronaviru. Hudba působí emoce a zákazníkům i umělcům nestačí ji konzumovat jen prostřednictvím nějaké digitální platformy. Gramofonová deska nabízí alternativu, méně komfortní, zato hmatatelnou a pro řadu lidí okouzlující, i proto, že tak silně působí na emoce,” domnívá se Michal Štěrba.
V roce 2021 GZ Media ve všech svých továrnách vyrobila 56,5 milionů vinylů, do dvou let plánuje výrobu navýšit na 140 milionů kusů ročně. Pro představu, před dvaceti lety se jich tady nevyrobily ani čtyři miliony ročně.

GZ Media ale nejsou jen desky, ty se na celkovém obratu firmy podílí 75 procenty. Zbývající část pak představuje divize luxusního packagingu, tedy výroba obalů pro světové značky, jako je třeba Johnie Walker.

Ačkoli podle čísel se firmě daří a mohlo by se zdát, že v GZ Media panuje idylická doba, i tady podobně jako v dalších firmách bojují s nejistotou, která škrtí ekonomiku. „Je teď extrémně těžké cokoli plánovat. Jisté je, že zámoří rychle poroste a v Česku bychom se rádi po řadě let rychlého růstu zaměřili na konsolidaci a zvýšení efektivity,” říká Michal Štěrba.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Chytrý telefon a mobilní data.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Pevně věřím, že nejlepší životní investicí je má rodina. Měření návratnosti pochybné, ale smysl obrovský.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

Nebát se a nekrást.
Jsme česká firma, chceme vyrábět v Česku

Na domácím trhu pak GZ Media kromě samotné konsolidace řeší také energetickou nezávislost. „Celá naše výroba je totálně závislá na zemním plynu. Nepoužíváme ho k vytápění, ale k samotné výrobě. Takže jeho cena a dostupnost pro nás hraje zásadní roli. Proto nyní investujeme do změn a vytváříme záložní zdroj paliva a celkově se díváme na energetickou náročnost firmy jako celku,” vysvětluje CEO nové úkoly, které tradiční firma donedávna nemusela řešit.

Se svým týmem stojí i před rozhodnutím, jak pokračovat dál v řízení zahraničních aktivit a jaká má být do budoucna role české centrály. Klíčová otázka, kterou nyní v GZ Media řeší, se týká toho, jak velkou míru volnosti poskytnout zahraničním dcerám, které v následujícím roce svou velikostí už nejspíš přerostou českou matku.

V Česku zůstanou klíčové aktivity, jako je výzkum nebo například rozhodování o rozvojových aktivitách. Naopak v severní Americe chce firma pokračovat v investicích a posílit tak soběstačnost tamních závodů.

Kompletní přesun výroby do zahraničí každopádně není na pořadu dne. „Jsme česká firma, chceme vyrábět v Česku. Musíme být ale konkurenceschopní, a proto se musíme teď zaměřit na to, jak vyřešit energie,” dodává Michal Štěrba.
— TIP BDO
ESG aneb udržitelnost jako příležitost
ESG je hodnotící rámec tří oblastí řízení firem, který sleduje, jak je firma ohleduplná vůči životnímu prostředí, vůči lidem a jaký je způsob jejího řízení.

Jaké má ESG pilíře?

Environmental – zahrnuje standardy, které se zaměřují na dopad činnosti firmy na životní prostředí a rizika, která z něj vyplývají. Jedná se například o zmírňování změny či adaptace na změnu klimatu, nakládání s odpadem nebo podpora biodiverzity.
ČÍST VÍCE