ZPĚT
— SÁZKA NA ZNAČKU
Tradice v inovaci. Preciosa sází na spojení stoletého řemesla s novými technologiemi
Rok 2022 vyhlásila OSN Mezinárodním rokem skla. Pro tradiční českou firmu Preciosa z Křišťálového údolí to však byl rok mimořádně náročný. Po pandemii covidu se skupina musela vypořádat s dopady konfliktu na Ukrajině a s ním souvisejícím uzavření obchodních aktivit v Rusku, rostoucími náklady na energie i logistiku.

„Tato krize přišla po období, které pro nás bylo úspěšné. Zkraje roku se nám dařilo velmi dobře, reagovali jsme na příležitosti nových akvizicí zákazníků po omezení obchodních aktivit našeho konkurenta, a to nám umožnilo rozvoj byznysu v Americe, Indii, ale i v Evropě,“ říká Jan Štiller, obchodní ředitel a člen představenstva Preciosa Components, největší a nejvýnosnější části skupiny.

Mluví o rakouské značce s českými kořeny Swarovski, která se řadu let, stejně jako Preciosa Components, soustředila na výrobu křišťálových komponentů. Po změně ve vedení se však zaměřila na vyšší segment – výrobu hotových šperků – a svým konkurentům tak uvolnila obrovské pole působnosti.

Globální jedničkou díky inovacím

„Preciosa se díky tomu v průběhu uplynulého roku stala v prodeji křišťálových komponentů globální jedničkou. Zároveň to však přináší ohromné výzvy. Museli jsme násobně navyšovat výrobu, optimalizovat a zavádět nové technologie, abychom zvýšené poptávce dostáli,“ říká člen nejvyššího vedení divize, která dnes má téměř 1700 zaměstnanců.
Celá skupina Preciosa, v jejímž čele spolu se svou rodinou stojí miliardář Ludvík Karl, zaměstnává přes 4000 lidí a kromě Components do ní paří divize Lighting specializující se na svítidla, Preciosa Beauty vyrábějící bižuterii a také výrobce skleněných vinných zátek Vinolok nebo korálková Ornela.

I když je výroba Preciosy zaměřená na křehké produkty, Jan Štiller je přesvědčený, že umí překonat i těžké časy. Přes krizi a zvýšené náklady firma nerezignovala na investice do inovací ani na kvalitu svých výrobků, kterou je proslulá. „Zavádíme nové technologie, vylepšujeme procesy uvnitř firmy, ale především dál tvoříme a vymýšlíme nové produkty tak, abychom zákazníkům pokaždé nabídli něco nového,“ vysvětluje dvaačtyřicetiletý manažer.

Novou kolekci komponentů, z nichž většina putuje do módního průmyslu mezi luxusní globální značky jako je Prada, Gucci nebo Burberry, uvádí Preciosa každého půl roku. V září představila kolekci AW 2023 s rekordním počtem produktů, v únoru pak chce představit kolekci SS 2024.
Projít krizí bez velkých šrámů

Firma věří, že i energetickou krizi překoná bez větších šrámů. „Udělali jsme to, co se dá ve firmě dělat, zavedli jsme úspory v rámci technologií i samotné výroby, snižujeme teploty v našich halách. Část zvýšených nákladů však budeme muset přenést na zákazníka,“ podotýká Jan Štiller.

V celé produkci musela Preciosa zvýšit ceny v průměru o deset procent. „Víme, že to v našem segmentu není zanedbatelné procento. Zároveň však cítíme, že to naši klienti chápou, protože nejsme jediní, kdo drahé energie řeší,“ dodává obchodní ředitel.Společnosti, která působí téměř ve všech koutech světa, od USA přes Dubaj, Hongkong až k Číně, se tak podařilo udržet drtivou většinu svých zaměstnanců.

„Preciosa funguje jako rodinná firma, a to nejenom z pohledu majitelů. Věřím, že i díky našim lidem se nám podaří těžké časy překonat,“ poznamenává Jan Štiller.

Sám je příkladem rodového spojení s Preciosou – téměř půl století pro ni pracuje i jeho otec Zbyněk, vystudovaný chemik, který je navzdory důchodovému věku stále zapojený do struktury firmy. Jeho syn Jan začínal jako brigádník v brusírnách a pak během 21 let prošel všemi úrovněmi společnosti – od konstruktéra sklářských strojů, přes manažerské pozice až do té současné.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Komunikaci přes internet. Umožňuje přenos informací a propojení v rámci celého světa, bez kterého bych si dnes byznys, a ani život jako takový, neuměl představit.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Byla to investice mého času – to, že jsem se po studiích rozhodl jít do naší společnosti. Díky této investici dnes můžu pracovat na pozici, která mě naplňuje.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

To nemám. Kdybych měl ale poradit mladšímu já, poradil bych mu, ať je vytrvalý a všechno si tvrdě odpracuje.
Sázka na lidi a bližší vztahy

Když se ho ptáme na osobní motto, podle kterého by se řídil, žádné ho nenapadne. „Kdybych měl ale poradit svému mladšímu já, jak se dostat do pozice, ve které jsem teď, řekl bych, ať je vytrvalý a všechno si tvrdě odpracuje. Jen tak totiž pochopí všechny souvislosti uvnitř firmy a bude se dál rozvíjet a posouvat. A taky, aby se obklopil správnými lidmi," říká.

Tradiční česká sklářská značka spojená s historií Jablonce nad Nisou i celého regionu v posledních letech výrazně změnila svoji strategii a image. „V minulosti jsme naše výrobky dodávali převážně distributorům, kteří je pak dodávali koncovým klientům. Teď se snažíme stále víc číst celý trh a spolupracovat přímo se značkami, což je náročné časově i finančně, ale znamená to pro nás úplně nové bližší vztahy,“ vysvětluje Jan Štiller.

Plán Preciosy je jasný: upevnit pozici globální jedničky v segmentu prémiových komponentů a porážet konkurenci z Asie, která sice zvládne vyprodukovat velký objem kamenů za nízké ceny, ale kvalitou na Preciosu zdaleka nemá. Pomoci mají právě bližší vztahy se zákazníky a také práce s vlastní značkou a dobrý marketing.

A pak jsou tady inovace – Preciosa v minulosti například dokázala z křišťálu, jehož nedílnou součástí bylo historicky olovo, právě tenhle prvek odstranit a zachovat přitom výjimečné optické vlastnosti sklovin. Pyšní se i vlastní barvou Red Velvet, v níž není obsaženo kadmium, historicky používané pro barvení sklovin do červena. A stále hledá nové cesty ve zpracování skla.

„Máme za sebou silné know-how a obrovské zkušenosti a zároveň jsme schopní vycházet vstříc novým trendům. Náš směr je inovativně-tradiční. Možná se to zdá jako protichůdné spojení, ale pro nás stoprocentně platí. A snažíme se, ať tomu není jinak ani v těžkých časech,“ dodává Štiller.
— TIP BDO
ESG aneb udržitelnost jako příležitost
ESG je hodnotící rámec tří oblastí řízení firem, který sleduje, jak je firma ohleduplná vůči životnímu prostředí, vůči lidem a jaký je způsob jejího řízení.

Jaké má ESG pilíře?

Environmental – zahrnuje standardy, které se zaměřují na dopad činnosti firmy na životní prostředí a rizika, která z něj vyplývají. Jedná se například o zmírňování změny či adaptace na změnu klimatu, nakládání s odpadem nebo podpora biodiverzity.
ČÍST VÍCE