ZPĚT
— SÁZKA NA ZNAČKU
Sirup jako od babičky. Recepty vymýšlel v kuchyni, dnes je dodává i do McDonald‘s
Všechno to začalo u takzvaného Šláftruňku, který měl lidem pomáhat s kvalitním spánkem. Potom se ale zrodil nápad vyrábět ve velkém tradiční ovocné sirupy, které doma spolu s marmeládami vaří kdejaká česká rodina. Jan Vokurka vsadil vše na domácí tradici a trefil se. Se zachováním tradice a lokálnosti se zakladateli jablonecké společnosti Kitl podařilo dostat jeho produkt dokonce i do řetězce McDonald’s. Sirupářské impérium šlape, v roce 2021 vygenerovalo obrat 95 milionů korun a Vokurka má teď v plánu ovládnout svět minerálních vod.

„Co je vyráběné s láskou doma, chutná vždycky lépe. Ne každý má ale čas si na několik hodin stoupnout k plotně, zašpinit kuchyň a navařit si vlastní sirupy,“ vysvětluje Vokurka, co ho před 15 lety vedlo k myšlence opustit korporát a začít s vlastním podnikáním. V té době měl přitom skvěle nastartovanou kariéru v Nestlé a byl čerstvým držitelem titulu brand manager roku.

„Nestlé pro mě byla druhá vysoká škola a ze zkušeností, které jsem tam získal, těžím dodnes. Stejně jsem ale toužil podnikat, ačkoliv jsem věděl, že 90 procent lidí z korporátu v tom pohoří,“ říká absolvent Technické univerzity v Liberci, kterého od mládí fascinoval příběh zakladatele Redbullu. „Taky pracoval roky v korporátu, ale potom na svých cestách po Thajsku narazil na místní obyvatele, kteří pili vlastní přírodní energetický nápoj. Recepturu přivezl zpátky do Rakouska a postavil na tom celosvětový brand.“

Bláznivý nápad, který začal dávat smysl

A tak se Honza Vokurka po vzoru Dietricha Mateschitze vydal do Asie hledat vlastní inspiraci na nápad, který by u nás mohl rozjet. Chodil po tamních trzích, ale z toho, co viděl, mu nic nedávalo smysl.
Nakonec ho bývalá přítelkyně přivedla k nápadu vyrábět bylinný nápoj, který lidem bude pomáhat. „Zprvu se mi to taky zdálo jako nesmysl, ale potom se mi ten návrh začal zamlouvat čím dál víc,“ vzpomíná na prvotní myšlenku, která vedla ke vzniku nápoje s česko-německým názvem Šláftruňk.

Bylo to právě v době, kdy v Česku začínal růst trh se zdravou výživou a biopotravinami i poptávka po domácích produktech, takže v tom Vokurka viděl dobrou příležitost. Zapálený do svého nápadu se vrátil domů a v kuchyni začal připravovat první verze vlastní receptury. O tři měsíce později už dával výpověď v Nestlé a jako mezikrok k podnikání nastoupil na rok do společnosti Novartis, aby získal farmaceutickou zkušenost, která mu chyběla.

Svůj první produkt – nápoj s uklidňujícími účinky na bázi alkoholu – představil pod značkou Kitl. Pojmenovali ji po doktoru Kittelovi, který pocházel z Jizerských hor, stejně jako sám zakladatel. I přes nutnou edukaci zákazníků se výrobek na trhu bylinných likérů uchytil a odstartoval další éru, která se už nesla v duchu dnes známých ovocných sirupů. Krátce na to firma začala nabízet velké balení sirupů na výrobu limonád do restaurací. I ty se perfektně chytly.
Zjistil jsem, co znamená tvrdá práce

Protože bylo vidět, že se značce daří, brzy se do výroby sirupů začaly pouštět i další firmy a Kitlu tak na tuzemském trhu začala růst konkurence. „Nápad je pouhých 5 procent vašeho úspěchu. Těch zbylých 95 procent je dřina za tím vším. Tenkrát v Nestlé jsem si myslel, že hodně pracuju, ale teprve s vlastním podnikáním jsem zjistil, co tvrdá práce znamená. Naučilo mě to ale dělat několik věcí naráz a být efektivní,“ poznamenává Vokurka, který i během našeho rozhovoru sedí za volantem na služební cestě ze severních Čech do Prahy, aby ušetřil čas.

Toho, že s podnikáním nezačal dřív, nelituje. „Každý má svou cestu. Někdo ani nedokončí vysokou školu a jde podnikat, jiný si musí projít delším procesem, než se k tomu dostane. Mě všechny předchozí zkušenosti připravily na to, abych to potom dělal co nejlépe“.

A co považuje za základ úspěchu jakéhokoliv produktu? „Tým šikovných a zkušených lidí, kteří se sejdou na jednom místě a vloží do toho všechno, co umí,“ říká.

Při objemu několika milionů litrů sirupů, které Kitl ročně prodá, už je samozřejmě náročnější pohlídat si kvalitu vstupních surovin, které jsou alfou a omegou celého byznysu. Jejich odběr v takovém množství a potřebné kvalitě už není možné zajistit výhradně z Česka, proto si Vokurka zakládá alespoň na tom, že jsou všechny z Evropy.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Pokud na světě, pak bezesporu internet. A pokud v našem oboru, tak to bude také internet, protože ten zasahuje do života nás všech.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Tou životní jsou moji tři synové. Tou byznysovou asi Vratislavická kyselka.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

Bůh je ukryt v maličkostech.
Nikdy nezůstat pozadu

Vedle surovin jsou dalšími základními kameny úspěchu výrobní postupy a receptury. Firma tak drží domácí původ svých produktů, přestože ve výrobě využívá technologie. „I když sirupy vyráběné doma s láskou jsou bezpochyby nejlepší, moderní technologie u sebe v kuchyni ničím nenahradíte,“ vysvětluje Vokurka a dodává, že cílem jeho značky ani není konkurovat lidem, kteří si sirupy vyrábí doma.

Jejím posláním je nabídnout produkt ještě o něco kvalitnější a chuťově zajímavější. „Víno si taky vyrobíte doma, ale když to necháte na odbornících, tak nejspíš bude ještě lepší.“

Zatímco v začátcích bylo největší výzvou vytvořit značku, udržet původní koncept a vybojovat pro něj místo na trhu, teď musí zakladatel jablonecké firmy hlavně umět odhadnout budoucí trendy a vědět, co budou lidé chtít kupovat za týden, měsíc nebo rok.

„Tehdy si všichni ťukali na čelo, do čeho se to pouštíme. Dneska je, i díky růstu trendu farmářských trhů, tento obor extrémně konkurenční, a proto nesmíme zůstat pozadu, neustále makat a investovat do našich lidí i značky, abychom ji posunuli ještě dál.”

Jeden takový posun, v tomto případě spíš skok kupředu přišel, když se podařilo po třech letech vyjednávání zařadit sirupy Kitl do portfolia fast food giganta McDonald’s. Na první pohled se sice může zdát, že takový krok neladí s tradiční filozofií firmy, Vokurka se ale prostě rozhodl být svým zákazníkům nablízku, ať jsou kdekoliv.
„Pokud chcete být nejlepší, musíte spolupracovat s těmi nejlepšími. McDonald’s je jedničkou na trhu, a proto jsem věděl, že nás to ohromně posune. Kdybychom si tím procesem neprošli, nejsme dnes tam, kde jsme,“ vysvětluje.

Po úspěchu ve světě sirupů teď dělá další skok dopředu a do svého nápojového portfolia přidává minerálku. Sen si začal plnit už před pár lety koupí vrtů Vratislavické kyselky, která se přestala stáčet v roce 2004.

Z kyselky ukryté pod zemí mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou hodlá udělat nejlepší vodu v Česku a pomoci mu s tím mají opět co nejlepší technologie i materiály, které by ji měly udržet co nejdéle čerstvou. Cílem je zcela se vyhnout plastu a obalový materiál mít výhradně ze skla.
— TIP BDO
ESG aneb udržitelnost jako příležitost
ESG je hodnotící rámec tří oblastí řízení firem, který sleduje, jak je firma ohleduplná vůči životnímu prostředí, vůči lidem a jaký je způsob jejího řízení.

Jaké má ESG pilíře?

Environmental – zahrnuje standardy, které se zaměřují na dopad činnosti firmy na životní prostředí a rizika, která z něj vyplývají. Jedná se například o zmírňování změny či adaptace na změnu klimatu, nakládání s odpadem nebo podpora biodiverzity.
ČÍST VÍCE