ZPĚT
— SÁZKA NA ZNAČKU
Profimed nebrzdí, naopak neustále rozšiřuje aktivity. Nesmíte se bát příležitostí, vzkazuje jeho šéfka
„Měla jsem být doktorkou, dost by mě to bavilo,“ říká Alexandra Kala. Její společnost Profimed už šestadvacátým rokem válcuje trh produkty zubní a dentální hygieny. Do lékáren, zubních ordinací, vlastní sítě obchodů i drogistických řetězců, a to ve čtyřech zemích střední Evropy, dodává přes 2 000 různých položek zboží. Od začátku prý vede mezizubní kartáček. A byl to právě odstraňovač plaku, který Alexandru nasměroval do medicínského byznysu.

Když jako jednadvacetiletá brigádnice u firmy vlastnící zubní kliniku objížděla lékařské kongresy, oblíbila si inteligentní diskuzi s doktory. Zaujal ji obor zubní hygieny. A také díky osudové náhodě v podobě setkáním s nynějším manželem Václavem. Čechošvýcar, profesí zubní lékař, Alexandře ukázal, jak se pečuje o zuby v zemi pod Alpami. „Všechno mi vysvětloval. A já jsem pochopila, že je mnoho věcí, které se v Česku neví. Mezizubní kartáčky tu tehdy nikdo neznal,“ vzpomíná.

Potenciál chlupatých párátek

Když na jednom z veletrhů narazila na švýcarskou značku Paro, vyrábějící „chlupatá párátka“, bylo rozhodnuto. „Předložila jsem jim byznysplán na zastupování značky v Česku. A zastoupení jsem získala," vzpomíná Alexandra. „Tehdy stačilo, když umíte jazyky,“ kvituje zpětně výhodu devadesátek.

Švýcaři v nějaký extra úspěch v Česku ani moc nedoufali, jenže na tuzemském trhu právě probíhal v oboru dentální hygieny boom a mezizubní novinka šla na dračku. „Kartáčky jsme mohli prodávat nejen do ordinací, ale i do lékáren. Nebyli jsme tak závislí jen na stomatologii, ale mohli jsme se dostat přímo ke koncovým zákazníkům. Viděla jsem v tom potenciál,“ popisuje šéfka Profimedu rozjezd dnes půlmiliardové firmy.

V první kanceláři v pražské Ječné ulici seděla s jedinou kolegyní, měly malý sklad a dvakrát týdně vozily balíky na poštu. „A když cinkl zvoneček, tak jsme prodávali i zákazníkům, kteří přišli z ulice,“ usmívá se Alexandra Kala.

Nebát se a využít příležitost

Dnes má Profimed v nabídce několik desítek značek a na českém trhu zvučné jméno. A to i díky sedmnácti „růžovým“ prodejnám rozesetých po největších obchodních centrech v republice.

První z nich Alexandra otevírala začátkem milénia, jen čtyři roky po startu firmy. Zpětně to vnímá jako zásadní mezník v rozvoji celého byznysu. „Seděla jsem tehdy v kavárně a slyšela jsem, jak se někdo baví o otevírání obchodního centra Nový Smíchov. Okamžitě jsem sedla k internetu, našla si majitele a do tří měsíců jsme otevírali.“

Financování prostřednictvím bankovního úvěru tehdy nebylo nic jednoduchého, úroky se pohybovaly i kolem deseti procent, ale Profimed si na splátky začal brzy vydělávat. „S prvním nájmem mi vyšli vstříc, že prý se naše kartáčky asi nebudou moc prodávat. Nám se ale hned od začátku dařilo.“

Pro byznys je podle ní důležité být připraven na nové příležitosti, nebýt uzavřený změnám a nebát se. Zároveň o sobě Alexandra tvrdí, že je ze staré školy a vyznává organický růst. „Nepřepálit, nepřefinancovat. Nikdy jsme nebyli předlužení. Když na něco nemám, raději to neudělám,“ vysvětluje důvod, proč firma tak dobře ustála ekonomickou krizi před 14 lety a stejně tak nedávné lockdowny během pandemie.

Sama takovému přístupu říká aplikovaný selský rozum. „Člověk se rozhlíží po trhu, rozumí klientovi, náladě na trhu. A přemýšlí,“ dodává lakonicky.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Zcela určitě internet. Ten změnil celý svět

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Do svého zdraví. Investuji do něj čas i peníze. Zdravým jídlem, sportem, doplňky stravy i každoročním důkladným check-upem.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

Změna je život a život je změna.
Umět zabrzdit i přidat plyn

Na brzdu šlápla třeba v roce 2008. Když padla banka Lehman Brothers, Alexandra Kala byla právě v USA. „Viděla jsem tu depresi a šok. A také jsem si uvědomila, jak jsou tam všichni předlužení.“

Ve stejnou dobu měl Profimed investovat velké peníze do nových skladů, ale majitelka se po návratu z Ameriky rozhodla, že už podepsanou smlouvu neodešle. „Věřím své intuici. Když se vám to nezdá nebo nemáte dobrý pocit, tak je lepší to nedělat. Nesmíte se bát udělat rozhodnutí, neboť i NE je odpověď.“

Stejně prozíravý a zároveň nekompromisní přístup aplikuje i při nespokojenosti s některou ze značek, které její firma zastupuje. „Jakmile se mi něco nezdá, například fakturace, marketing, komunikace firmy nebo třeba jen obaly zboží, raději odstoupím od smlouvy a zaplatím pokutu. Je potřeba to udělat, abychom si udrželi dobré jméno,“ dodává Kala.

Dobré jméno si Profimed drží, ačkoliv jeho postavení se mění. Postupně se z něj stává značka globálnější – zdravotnická. Před třemi lety se Alexandra Kala rozhodla byznys rozšířit o sortiment pro miminka, děti předškolního věku a maminky.

„Oslovila mě velká americká firma Frida, kterou najdete v každém tamním řetězci. Jde o chytré pomůcky pro chytré rodiče, které jim zjednodušují péči o miminko. A já jsem si řekla, že to není tak špatný nápad,“ popisuje začátky dnešní Baby divize Profimedu. „Dřív jsem neměla děti, neměla jsem „experience“. Všechno se vším souvisí.“

Oslovil ji i fakt, že Frida zaměstnává z devadesáti procent pouze matky. Prý, aby všechny ty inovace a novinky vymýšlely jen ženy, které mají zkušenost s mateřstvím. „Hned na prvním meetingu se mě zeptaly, kolik mám dětí. Možná kdybych žádné neměla, byla bych podezřelá,“ směje se.

Sázka na dlouhověkost

Značky, které chtějí být součástí stáje Profimed, dál přibývají a stejně jako Frida se hlásí samy. Teď Alexandře například leží na stole nabídka německé firmy vyrábějící ortodentické dudlíky.

„Značky si důkladně testujeme. Potřebujeme mít jistotu, že za nimi není jen marketing, ale profesionální a funkční firmy, které mají svého zákazníka. Teprve pak se do byznysu pustíme. A já jsem taková pilot fish – nový produkt vykopnu a pak ho předám našim brand manažerům," popisuje Kala.

Platí to i v případě rakouských doplňků stravy, které do portfolia Profimedu přibyly během covidu. „Dostali jsme zastoupení, přestože nejsme firma na doplňky stravy. Umíme ale brand building. A proč nenabídnout lidem komplexní zdraví? Nejen zdraví zubů a dásní, ale i omega mastné kyseliny, magnesium nebo třeba ostropestřec. A to ve výborné kvalitě.“

Dál chce společnost posouvat k oboru longevity a nabídnout zákazníkům špičkové produkty pro prodloužení vitálního stáří. Sama se zúčastnila několika kongresů v Americe, kde se tématu dlouhověkosti věnuje mnoho startupů a taky investorů.

Zmiňuje například fenomén buněčného procesu zvaný autofagie, za který před pár lety získal Nobelovu cenu Japonec Jošinori Ósumi. „Jde o takový uklízecí systém v našem těle, kdy buňky požírají část svého obsahu a zbaví se tak nežádoucích komponentů, třeba bakterií,“ vysvětluje Kala.

Sama na sobě právě testuje 16hodinové cykly bez jídla, které by měly tělo do autofagie dostat. „Blížím se k tomu. Nesnídám, po poledni si dám normální oběd a večer už skoro nevečeřím. Nesmíte podlehnout,“ usmívá se. Odpočívat prý neumí. Sama říká, že je od přírody neúnavná, plná energie. A vlastní byznys ji nabíjí. „Jsou lidi, kteří podnikají proto, aby vydělali peníze, což je úplně jiná motivace, než když podnikáte proto, že vás to baví, že vám to něco přináší a že se rozvíjíte,“ dodává.
— TIP BDO
ESG aneb udržitelnost jako příležitost
ESG je hodnotící rámec tří oblastí řízení firem, který sleduje, jak je firma ohleduplná vůči životnímu prostředí, vůči lidem a jaký je způsob jejího řízení.

Jaké má ESG pilíře?

Environmental – zahrnuje standardy, které se zaměřují na dopad činnosti firmy na životní prostředí a rizika, která z něj vyplývají. Jedná se například o zmírňování změny či adaptace na změnu klimatu, nakládání s odpadem nebo podpora biodiverzity.
ČÍST VÍCE