ZPĚT
— KRIZE JAKO ŠANCE
Rodinnou firmu musel převzít, i když se na to necítil. Nakonec zdvojnásobil její obrat
Na první pohled prázdná a chladná zasedací místnost ani celý logistický areál na okraji Broumova nenaznačují milionový byznys, který se tu odehrává. Sídlo zde má jeden z nejvýznamnějších dodavatelů svíček a bytových vůní v České a Slovenské republice, společnost Z – TRADE rodiny Zálišových. V regionu pískovcových skalních měst podniká už 30 let. Za posledních pět let se její obrat více než zdvojnásobil a v roce 2021 poprvé vykázala tržby nad půl miliardy korun.

„Než jsme se vyprofilovali, obchodovali jsme se vším možným, od toaletního papíru přes vajíčka až po koupelnové doplňky,“ vzpomíná na úplné začátky Zbyšek Záliš mladší, který společnost vede už od svých 27 let. Tehdy přitom rodičům oznámil, že ještě není připravený rodinný byznys převzít.

Všechny plány změnil jediný okamžik

Jenomže tři měsíce po tomhle doznání – 20. června 2014 – jeho otce při jízdě na kole srazilo auto. Skončil v kómatu a celé rodině se převrátil život.

Zbyšek junior v té době ukončil Elektrotechnickou fakultu ČVUT. Během studia sbíral zkušenosti z obchodu a logistiky na zahraničních univerzitách v El Pasu, Soulu, Sydney i Singapuru a po studiu nastoupil do americké konzultační firmy Kearney. „Uměl jsem si představit, že převezmu rodinný byznys, ale chtěl jsem nabrat ještě pár let zkušeností. Uspořádat si život a užít si tu fázi, kdy člověk skončí školu, začne vydělávat, cestovat, trávit čas s partou a založí rodinu,“ říká současný jednatel, který v prostředí rodinné firmy vyrůstal a spolu se svým mladším bratrem už jako dítě polepoval produkty.

Najednou ale musel převzít otěže. Žádné cestování, žádná příprava na postupné převzetí, žádné poznávání celé firmy odspoda. To, co v jiných rodinných podnicích trvá i několik let, v Z – TRADE proběhlo ze dne na den. „Toho rozhodnutí jsem nakonec nikdy nelitoval, prostě bylo potřeba ho udělat,“ říká Zbyšek Záliš.

Podnik se už delší dobu připravoval na transformaci, kterou změna ve vedení rozhýbala. „Byla to velká výzva, která umožnila, že se firmě začalo dařit,“ říká podnikatel, který se před osmi lety musel rychle naučit plavat v nových vodách.

Reorganizovat a omladit

V té době už naštěstí doznívaly negativní dopady ekonomické krize a s každodenní operativou novému šéfovi pomáhal stávající management, který mu byl v nelehké době velkou oporou. „Tátův nejbližší kolega vždy říkal, že je třeba se obklopit lidmi, kteří jsou vám blízcí věkově i mentalitou, aby práce nebyla jen dřina, ale také zábava. Začal jsem podle toho stavět svůj tým a do toho řešit reorganizaci. Zaváděli jsme v podstatě management a systémy řízení,“ vypráví jednatel.

Rozvoj oblasti značkových svíček a domácích vůní, e-shopů a otevření sítě prodejen vytvořil prostor pro růst týmů. Nabírali se převážně lidé do juniorských pozic, které bylo třeba rozvíjet. Se Zbyškem mladším přišla do firmy nová energie i znalosti získané při jeho studiu. „Táta byl už před nehodou po 24 letech podnikání unavený. Také jsem vnímal, že se firma řídila spíše skrz intuici,“ popisuje muž, který je sám čerstvě dvojnásobným otcem. Jeho táta se už do vedení nevrátil, ale do firmy stále dochází a účastní se firemních akcí.
Od cizích značek k vlastním výrobkům

Z – TRADE dnes tvoří tři společnosti s více než 180 zaměstnanci a sídly v Česku, na Slovensku i v Maďarsku. Její obchodní aktivity zahrnují distribuci svíček, bytových vůní, sezónních dekorací a lepidel předních světových značek. Společnost provozuje také deset prodejen amerického výrobce Yankee Candle a jako jediná mimo Velkou Británii také jeho dva outlety.

Předcházelo tomu nové nastavení jednotlivých procesů a také definování firemních hodnot a nastavení firemní kultury. „Abychom zachovali principy rodinné firmy i v rychle se rozrůstajícím kolektivu,“ podotýká podnikatel. Se změnami mu pomáhal jeho o dva a půl roku mladší bratr, vystudovaný psycholog, který se jako konzultant věnuje organizačním transformacím.

Jedno z klíčových rozhodnutí, které ovlivnilo to, jak se firmě nyní daří, bylo přejít od přeprodeje cizích značek k vybudování vlastních, vyráběných v Evropě i Asii. Původní orientaci na evropské výrobce a velkoobchody, kteří zboží dováželi do Evropy na základě svého vlastního předvýběru, Zbyšek mladší změnil tři roky po svém nástupu.

„Dříve jsme zboží vyselektovali z nabídky zahraničních výrobců a velkoobchodů, ale sortiment byl neucelený, roztříštěný. Nyní velkou část zboží prodáváme pod naší značkou a kolekce si necháváme vyrábět na míru,“ popisuje jedno ze svých největších strategických rozhodnutí. „Máme kreativní a designérský tým a jdeme cestou vlastních unikátních výrobků,“ dodává.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Asi nebudu překvapivý, ale internet a s ním spojené změny v komunikaci, práci, životě.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Vzdělání a rozvoj u sebe i svého týmu.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

Každý problém má řešení.
Z krize získat lepší karty

Už kolem roku 2009, kdy se svět potýkal s dopady ekonomické krize, jeho otec vycítil potenciál v ve značce Yankee Candle. „Vytvořili jsme speciální marketingový a prodejní tým a ukázali spotřebitelům, že neexistují pouze svíčky z obchodních řetězců a z vietnamských tržnic. Skrz propagaci v tisku, na internetu a na sociálních sítích jsme pak v Česku etablovali značku svíček a domácích vůní, které mají parametry, za něž se vyplatí připlatit,“ popisuje Zbyšek Záliš rozhodnutí, na které pak navázal, otevřel prodejny Yankee Candle a přidal značky Woodwick, Millefiori Milano a v uplynulém roce i Chesapeake Bay Candle.

Stejně jako jeho otec před lety, zvládl i on firmu úspěšně provést krizí, která přišla v době pandemie covidu. Podařilo se mu to díky diverzifikaci produktů a posílení online prodejů. „Do karet nám nahrávalo i to, že si lidé chtěli doma dělat příjemnější prostředí, a tak celosvětově spotřeba svíček a domácích vůní narůstala,“ říká podnikatel.

Drží se hesla, že každý problém má řešení a že každá krize přináší novou příležitost, protože se při ní přerozdávají karty na trhu. „V současnosti se ale dostáváme do mnohem náročnější situace. Příjmy obyvatel jsou ovlivněny a v našem odvětví je cítit strach zákazníků a opadnutí poptávky. Plánované tržby nad 700 milionů korun jsme v průběhu roku revidovali, nadále však skončíme nad úrovní předchozího roku a dosáhneme historicky nejvyšších tržeb,“ komentuje Zbyšek Záliš vývoj roku 2022.

Díky tomu se nebojí investovat. „Aktivně vyhodnocujeme rozšíření sortimentu o nové kategorie a vyhodnocujeme expanzi do dalších zemí“, říká podnikatel, který se dlouhodobě zasazuje i o rozvoj regionu, v současnosti také z pozice předsedy Podnikatelského klubu Broumovska.
— TIP BDO
Klíčové otázky plánování nástupnictví
Úspěšní vlastníci a šéfové firem vědí, že potřebují plánovat a otevřeně komunikovat o tom, jak zajistit kontinuitu a vedení společnosti do budoucna. Bez ohledu na velikost nebo fázi podnikání existuje několik klíčových otázek, které jsou společné všem malým a středním podnikům, pokud jde o plánování nástupnictví a kontinuity.

Předběžné plánování odchodu

Zásadní je zejména znalost strategie odchodu a plánování jejího dosažení. Žádný majitel
podniku nechce dospět do bodu, kdy je připraven odejít nebo předat vedení, ale zjistí, že nemá k dispozici ty správné lidi, kteří by byli schopni roli převzít.
ČÍST VÍCE