ZPĚT
— KRIZE JAKO ŠANCE
Houževnatost se vyplácí. Zdeněk Rinth už podruhé sebral Karu hrobníkovi z lopaty
Myslel si, že si bude užívat klidného důchodu, ale procházky po východočeských lesích si mohl nakonec dopřávat jen dva roky. Bývalý majitel kožešnické české značky Kara Trutnov Zdeněk Rinth je zpátky a firmu, které zasvětil v podstatě celý profesní život, znovu z většiny vlastní.

Ani ty dva roky si ale moc klidu neužil. „Nemohl jsem se dívat na to, jak se moje dítě topí,” vrací se jednasedmdesátiletý podnikatel do doby, kdy české oděvní značky Kara Trutnov a Pietro Filipi tehdy už pod novým vlastníkem C2H Michala Mičky neustály agresivní dluhopisovou politiku v kombinaci s nuceně uzavřenými prodejnami kvůli covidu.

Mně i Kaře se daří dobře

Rinth musel celou dobu přemýšlet nad tím, co se s firmou, kterou po revoluci vlastnil, pod novým vlastníkem děje. A s jejím koncem se nehodlal smířit. V roce 2021 se proto spojil s kapitálově vybavenou investiční skupinou Natland podnikatele Tomáše Rašky a společně vyrazili do věřitelského boje o její opětovné ovládnutí a následnou záchranu. To první se podařilo v dubnu 2022, to druhé je na více než dobré cestě.

„Mně i Kaře se dnes daří dobře,” říká dobře naladěný Rinth, který má zpět 80 procent firmy, zbytek připadá Natlandu. Kara podle něj utrží přes 400 milionů korun, čímž se z pohledu obratu dostane na předcovidové roky. A houževnatý podnikatel by rád navázal na pětadvacet let trvající sérii, kdy firma ani jeden rok pod jeho vedením neprodělala.

Zdeněk Rinth je s Karou spjatý v podstatě celý život. Do firmy, která se zformovala v půlce minulého století, nastoupil v sedmdesátých letech a začal se seznamovat s jejím chodem. Po revoluci, kdy se podnik rozpadl, Karu koupil a poprvé zachránil před krachem. „V 90. letech byla obrovská euforie, trh byl po všem vyhladovělý. Kdo to myslel vážně, ten prostě musel uspět,” vzpomíná. Od té doby se kožešnické značce dařilo. Firma stabilně vykazovala zisk a před prodejem generovala téměř půlmiliardové tržby.
Kostlivci ve skříni nezůstali

V roce 2017 dal ale Rinth prostřednictvím Forbesu světu vědět, že pro Karu hledá kupce. Toho nakonec našel v podnikateli Michalu Mičkovi a jeho skupině C2H. „Rok narození v mojí občance hovoří jasně a jsem rád, že spojením se značkou Pietro Filipi vznikne silná skupina s 80 obchody. To dává možnost velkým synergiím,“ říkal v květnu 2018, když byl obchod stvrzen. To ještě netušil, že vyšší desítky z prodejem vydělaných milionů bude už za tři roky investovat zpět.

Kara za sebou po krachu z ledna 2021 nechala u věřitelů dluhy ve výši 277 milionů korun. Rinth se skupinou Natland v zádech ji ale úspěšně provedl insolvenčním martyriem. „S věřiteli je vše vyrovnáno,” říká k případným kostlivcům ve skříni a dnes už opět vyhlíží světlé zítřky.

Opět naplno nakopl stroje v původní továrně Kary v trutnovských Bohuslavicích, nabral zpět zaměstnance, jichž má dnes zhruba 140, a obnovil vztahy s odběrateli i provoz 32 kamenných prodejen v Česku a na Slovensku.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Celkový rozvoj IT technologií.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Nástup do KARY v roce 1973.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

V žádné situaci se nepodělat a pracovat. Zkrátka a dobře věřím na práci.
Jedna zkušenost stačí

Spory s Michalem Mičkou kolem nesrovnalostem v účetnictví Kary v letech, kdy ji vlastnil, možná ještě poputují až k soudu. I tuhle kapitolu však chce Zdeněk Rinth časem uzavřít, soustředit se na další rozvoj a znovu společnost dovést ke stabilním výkonům.

A jestli ji poté bude chtít opět prodat? „To je předčasné, rozhodně to v nejbližším horizontu neplánuji. Jedna zkušenost mně i mým blízkým kolegům více než stačí. Teď mám navíc silného partnera, na kterého se mohu stoprocentně spolehnout,” uzavírá podnikatel. Elán mu pro novou kapitolu rozhodně nechybí.

— TIP BDO
Klíčové otázky plánování nástupnictví
Úspěšní vlastníci a šéfové firem vědí, že potřebují plánovat a otevřeně komunikovat o tom, jak zajistit kontinuitu a vedení společnosti do budoucna. Bez ohledu na velikost nebo fázi podnikání existuje několik klíčových otázek, které jsou společné všem malým a středním podnikům, pokud jde o plánování nástupnictví a kontinuity.

Předběžné plánování odchodu

Zásadní je zejména znalost strategie odchodu a plánování jejího dosažení. Žádný majitel
podniku nechce dospět do bodu, kdy je připraven odejít nebo předat vedení, ale zjistí, že nemá k dispozici ty správné lidi, kteří by byli schopni roli převzít.
ČÍST VÍCE