ZPĚT
— KRIZE JAKO NOVÁ ŠANCE
Neutopit se ve vlastní šťávě. Expanze nám málem zlomila vaz, varuje šéf Geetoo
Překotná a nepřipravená expanze vám může zničit celý byznys, na vlastní kůži to zažili zakladatelé úspěšné společnosti Getoo. Už před šesti lety měla technologická firma, jejíž kořeny sahají do roku 2004, solidně našlápnuto. Přesunula se z moravského Přerova do Prahy a obraty začaly stoupat do stovek milionů. S růstem rostla i chuť jejích zakladatelů, kteří chtěli s cloudovou technologií dobývat zahraničí. Místo toho ale slušně rozjetá firma málem skončila.

„Šli jsme rovnou k zahraniční expanzi, zakládání poboček a nabírání zahraničních zaměstnanců,“ popisuje tehdejší apetit spoluzakladatel Geetoo Vladimír Kvaš. „Ale firma, která se dostane do tohoto bodu, musí projít obrovským přerodem. A musí jím projít vědomě, aby byla na následující životní fázi připravena. My do toho šli nepřipraveni,“ přiznává vzápětí.

Geetoo měla v roce 2016 na čtyři desítky zaměstnanců. Už tehdy si měla nastavit procesy, pravidla a metodiky. Ale protože to se na vysoké škole neučí, zakladatelé se snažili růst uřídit sami, bez detailní strategie. „A zahraniční expanze nám pak málem zlomila vaz. Museli jsme se zastavit, udělat si rozsáhlou analýzu a zjistit, kde byla chyba,“ říká Kvaš.

Právě pečlivé vyhodnocení umožnilo firmě z problému vybruslit, poučit se a postupně si vydobýt dnešní pevnou pozici mezi nejvýznamnějšími poskytovateli cloudových služeb a hybridních řešení firemního IT v Česku. A také se vrátit k expanzi. Tentokrát už ale s podrobným plánem a až ve chvíli, kdy se povedlo znovu vydělat peníze, které při předchozím fuckupu zahučely.

„Věřím, že firmy, které na tohle budou myslet včas, se mohou podobného nárazu vyvarovat,“ podotýká Kvaš a přidává svůj pohled na to, jak se dá problémům přecházet.

1. Delegujte

„V letech 2016 až 2017 byla naše firma extrémně závislá na řízení spoluzakladatelů.“ Vladimír Kvaš a jeho společník Michal Hampl, s nímž tvoří sehranou dvojici už od střední školy, byli ústředními postavami firmy. „Každé rozhodnutí i jeho aplikace závisely pouze na nás,“ líčí šéf firmy, která má dnes šest desítek zaměstnanců a jejíž roční obrat se aktuálně pohybuje kolem 700 milionů korun.

„Přijmete prvního zaměstnance. A co uděláte? Informace mu předáte tím nejjednodušším způsobem – ústně. Přijde třetí zaměstnanec, tomu to řeknete taky,“ popisuje Kvaš přirozenou evoluci malé firmičky. Aby ale byznys fungoval i při dalším růstu, zakladatelé by se měli rychle naučit delegovat. „Na začátku jste ředitel, manažer i tým lídr a ani nerozlišujete, jaký je mezi tím rozdíl. Při deseti zaměstnancích si to můžete dovolit, při 40 už to dost dobře nejde.“

2. Komunikujte

Pokud nedokážete vyjádřit, co po ostatních chcete, firma nefunguje. Nakonec to budete muset řešit zase vy – úplně stejně, jako byste vůbec nic nedelegovali. „V malé firmě je komunikace snadná. Všichni jste v jedné kanceláři, maximálně ve dvou. Je ve vašich silách vše předat osobně. Ale i ve chvíli, kdy rostete, si musíte ohlídat, že základní myšlenka se předala správně a všichni vědí, co mají dělat. Nesmíte přestat komunikovat, i když už kontakt není tak osobní jako dřív.“

Zaměstnancům musíte upřímně říkat, kam firma míří. Aby se jim nestalo, že se jednou octnou v korporátu, i když chtěli práci v rodinné firmičce. Geetoo od začátku druhé transformace opustilo 20 lidí, přesto stavy narostly ze 40 zaměstnanců na 60. „Kolegům, kterým růst nevyhovuje, nic nevyčítáme, naopak se jim snažíme vyjít vstříc, aby se mohli dobře uplatnit jinde,“ podotýká Kvaš.

Geetoo při expanzi narazilo i na další komunikační překážku, kterou vytvořily odlišné byznysové zvyklosti na zahraničních trzích. „Zahraniční kolegové, kteří měli vyrazit do terénu shánět zákazníky, stále na něco čekali. A my nevěděli, na co čekají. Čekali třeba na doplnění informací, i když z našeho pohledu už byly kompletní.“

Komunikace je oboustranný proces – musíte vědět, že jste dobře formulovali, co chcete, a taky že vás druhá strana chápe. Musíte být připraveni slyšet zaměstnance a rozumět tomu, co chce říct. Tato schopnost je základem i pro všechny ostatní body.
3. Formulujte hodnoty

Musíte vědět, co chcete komunikovat. „Od 20 lidí nahoru začnete narážet na to, že zásadní informace nemáte sepsány, ale přitom je nutné je neustále předávat dál. To už je většinou předávají ti, na které to delegujete. Ale předá se tak třeba jen 80 procent informace a nosná myšlenka se nakonec vytratí. Je to jako tichá pošta – na začátku něco vyšlete a vrátí se to úplně zkomolené,“ popisuje spolumajitel Geetoo.

Část informace někdo zapomene předat, něco se ztratí v kontextu. A z pravidel se najednou vytrácí původní smysl. „Rostoucí firma proto musí mít sepsáno, jaké jsou její hodnoty a co je základem její kultury. V malé firmě to definují zakladatelé. Ale včas by si měli sednout a všechno sepsat, v nové etapě už to firma musí mít v DNA.“

4. Nastavte procesy

„Do kultury jsme si zanesli, jak má firma ideálně fungovat a jak by se k sobě měli lidé chovat. V procesech a metodikách už řešíme, jak zaměstnanci musí zpracovávat každou zakázku, odbavovat určité služby pro zákazníky a také jak se měří kvalita a jak se vyhodnocuje dosažení různých cílů,“ vysvětluje.

Právě dobře nastavené procesy firmu zbaví závislosti na majitelích. „Rádi říkáme, že Geetoo je firma definovaná kulturou a řízená procesy,“ doplňuje šéf společnosti s pobočkami na Slovensku, v Rakousku a Polsku a podnikající po celé Evropě.

5. Vzdělávejte a pečujte

Fungující firma musí o své lidi pečovat – procesy jim mají pomáhat, ne překážet, i proto by do nich měla být zabudována zpětná vazba. „Ale je dobré tomu dát půl roku, protože na nový proces se snese hejt skoro vždycky. Za takových šest měsíců už je názor objektivnější,“ radí Kvaš, kdy by mělo ke zpětné vazbě dojít.

Lidé se každopádně nesmí bát zpětnou vazbu k procesům a chodu firmy dávat. „Firma musí být otevřená. Jednou za kvartál se všichni sejdeme a všichni mají právo se zeptat úplně na cokoli. Naše ‚šťouraly‘ k palčivým dotazům vysloveně vybízíme, protože i nepříjemné otázky jsou žádoucí,“ popisuje fungování Geetoo.

A jeho nejzásadnější rada? „Dobře vzdělávejte zaměstnance a jejich manažery. Je to nákladné, ale vyplatí se to. Každý, kdo má na starosti zaměstnance, musí vědět, že jde o rovnocenný vztah a potřeby obou stran jsou důležité. Je třeba dbát o to, že jsou lidé ve firmě šťastní.“
— TIP BDO
Klíčové otázky plánování nástupnictví
Úspěšní vlastníci a šéfové firem vědí, že potřebují plánovat a otevřeně komunikovat o tom, jak zajistit kontinuitu a vedení společnosti do budoucna. Bez ohledu na velikost nebo fázi podnikání existuje několik klíčových otázek, které jsou společné všem malým a středním podnikům, pokud jde o plánování nástupnictví a kontinuity.

Předběžné plánování odchodu

Zásadní je zejména znalost strategie odchodu a plánování jejího dosažení. Žádný majitel
podniku nechce dospět do bodu, kdy je připraven odejít nebo předat vedení, ale zjistí, že nemá k dispozici ty správné lidi, kteří by byli schopni roli převzít.
ČÍST VÍCE