— KRIZE JAKO NOVÁ ŠANCE
Krize jako příležitost. Pandemie vystřelila český Kärcher téměř k miliardě
Nakoupit, dát nákup do lednice či spižírny a pak ho někdy sníst. Tři úkony, mezi které se na začátku pandemie přidal čtvrtý – zajistit, aby na ničem nezůstal koronavirus. Každá domácnost měla svoji metodu. Někde se nákup omýval, jinde ho nechali vymrazit venku, nebo šel na pár dní do karantény do sklepa. A leckde se použil parní čistič.
„Prodej zboží určeného pro domácnosti se nám v té době zvýšil o čtyřicet procent. Prodej parních čističů se dokonce zdvojapůlnásobil,“ říká Milada Skutilová, generální ředitelka české pobočky společnosti Kärcher.
Posilovat to, co roste
Pro mnohé firmy byla pandemie těžkou zkouškou, některé ji nepřežily. Pro společnost, která vyčistila tváře amerických prezidentů na památníku Mount Rushmore, fasádu českého Národního divadla nebo ulice během karlovarského filmového festivalu, však znamenala velkou příležitost. Hygiena byla na prvním místě.
„V kontextu současných událostí je pro nás už pandemie pravěk. Tehdy jsme se museli vyrovnat s prvotním šokem, zavíráním obchodů a překlopením do života online,“ říká šéfka české pobočky Kärcheru.
Sekce zaměřená na profesionální techniku určenou pro hotely, restaurace a kanceláře rychle zaznamenala pokles. Nebylo co čistit, vše bylo zavřené a stroje neodebírali ani klíčoví zákazníci z oblasti automotive.
A tak se Kärcher správně rozhodl posilovat to, co roste. Narůstající poptávka po čistících přístrojích a chemii ze stran domácností byla příležitostí jak pandemii ustát. Firma proto zaměřila tímto směrem marketing, investovala do onlinu, předprodejních služeb, posílila zákaznickou podporu, logistiku a vybudovala novou linku.
„Po paročističích byla totiž taková poptávka, že jsme je nestíhali dodávat,“ říká Milada Skutilová. Za jedno ze zásadních rozhodnutí během pandemie považuje to, že nedošlo k propouštění a zastavení investic. „Bylo to klíčové rozhodnutí, které přispělo k tomu, že byly roky 2020 a 2021 tolik úspěšné. Vždy, když vstupujeme do nějaké krize, vnímám tyto dvě věci jako prioritní,“ dodává.
Personální stránka byla také jednou z dalších příležitostí. Firmě se podařilo nalákat několik kvalitních lidí z cestovního ruchu, kteří byli vytrénovaní pracovat ve službách.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?
Internet a jeho rozšíření do všech oblastí našich životů.
2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?
Nejlepší investice je pro mě vždycky do cestování a vzdělávání. A v poslední době do lyžáků s vyhříváním.
3) Osobní motto, kterým se řídíte?
"Co tě nezabije, to tě posílí"
Sáhnout si do vlastní kapsy
Společnost Kärcher má přes 14 000 zaměstnanců, působí v 78 zemích světa a její roční obrat přesahuje 3 miliardy eur. Stále ale vystupuje jako rodinná firma a tahle její síla se ukázala zvláště na začátku pandemie, kdy nikdo nevěděl, co bude dál a jaký bude mít situace vliv na finanční výsledky.
„Během března zasedla správní rada, která rozhodla, že majitelé vloží své soukromé fondy do firmy. Nakonec to nebylo potřeba, ale byl to jasný signál, že ji v krizové době podpoří a nenechají padnout,“ říká Milada Skutilová.
Je to 20 let, kdy nastoupila do společnosti jako oblastní manažerka pro Moravu a začala poprvé objíždět obchodní partnery. „Po několika letech práce v českých firmách jsem byla hodně namotivovaná. Objížděla jsem partnery a ti se mnou mluvili stylem: „Hm, ženská. Tak aspoň, že jsi z Brna,“ usměje se při této vzpomínce.
V té době měla česká divize Kärcheru 10 zaměstnanců a tvořily ji dvě prodejny, jeden sklad, několik servisních techniků a 10 malých klíčových obchodních partnerů majících na dveřích logo firmy a v sortimentu tlakové myčky a vysavače.
V té době Milada Skutilová ovládala všechny čistící stroje a věděla vše o jejich aplikaci. I dnes mi ale na otázku, jak vyčistit skvrny na podlaze od mého kola, ochotně poradí. „Na podobné věci se mě ptají lidé často,“ usmívá se. Dnes česká divize zaměstnává kolem 130 lidí a její roční obrat se před rokem přiblížil hranici jedné miliardy korun.
Krizí se nesmíte bát
Pandemie však po sobě zanechala pachuť narušených odběratelsko-dodavatelských řetězců. To je problém, se kterým se firma specializující se na čistící přístroje potýká doteď. Stále kvůli některým součástkám vázne výroba.
„V Německu si na poradách říkáme neuvěřitelné historky. Zatímco Češi měli vždy sklon k improvizaci, pro Němce, kteří jsou zvyklí pracovat v systému plánování a organizace, jsou tyto situace nové. Například mít rozdělané části strojů a dodávat je podle toho, kde se jakou součástku podaří sehnat,“ popisuje Skutilová.
Firma se nyní navíc musí opět potýkat s výraznými změnami na trhu. Vlivem rostoucí inflace poptávka domácností opět klesla. „Po dlouhé době to zřejmě nebude rok, ve kterém porosteme,“ hodnotí uplynulé období generální ředitelka českého Kärcheru.
Hned ale ví, kde by společnost mohla najít novou oproru – pomoci by mohl v pandemii utlumený firemní sektor. „Člověk se nesmí krizí bát, naopak se na ně musí podívat jako na příležitost. Zhodnotit, které momenty mu pomohly krizi překonat a využít je i do dalšího fungování. U nás většinou platí, že když se v jedné části úplně nedaří, druhá část vypomůže,“ říká Milada Skutilová.
Kärcher má nyní v plánu dále rozšiřovat vlastní prodejní síť a nadále investovat do patentů. „Máme jich kolem 500. Na trh jsme teď uvedli autonomní roboty na čištění podlah. Náš obor směřuje k daleko větší automatizaci a robotizaci. Budou také vznikat materiály, které budou mít samočistící vlastnosti,“ predikuje.
— TIP BDO
Klíčové otázky plánování nástupnictví
Úspěšní vlastníci a šéfové firem vědí, že potřebují plánovat a otevřeně komunikovat o tom, jak zajistit kontinuitu a vedení společnosti do budoucna. Bez ohledu na velikost nebo fázi podnikání existuje několik klíčových otázek, které jsou společné všem malým a středním podnikům, pokud jde o plánování nástupnictví a kontinuity.
Předběžné plánování odchodu
Zásadní je zejména znalost strategie odchodu a plánování jejího dosažení. Žádný majitel podniku nechce dospět do bodu, kdy je připraven odejít nebo předat vedení, ale zjistí, že nemá k dispozici ty správné lidi, kteří by byli schopni roli převzít.
Přenos znalostí
Mnoho majitelů a vedoucích pracovníků si ponechává příliš mnoho důležitých znalostí ve svých hlavách. Pokud by se s nimi náhle něco stalo, tyto znalosti odejdou s nimi a firma tak zůstane v neudržitelné pozici. Je důležité, aby k přenosu znalostí došlo dříve, než bude pozdě – a to nejen ústně zamýšlenému nástupci/nástupcům, ale i v písemné formě včetně zdokumentovaných procesů a důležitých formálních dokumentů.
Identifikace budoucích vedoucích pracovníků
Správná osoba, která má nahradit majitele, manažera nebo jinou klíčovou funkci v podniku, nemusí být vždy zřejmou nebo předpokládanou volbou. A naopak, osoba, kterou označíte za ideálního nástupce, nemusí sdílet vaše nadšení pro podnikání nebo firemní hodnoty. Při posuzování potenciálních nástupců buďte objektivní a po jejich identifikaci se ujistěte, že mají znalosti, profesní schopnosti a také vůli se dále rozvíjet, aby mohli vykonávat příslušnou roli. Pro plánování nástupnictví je zásadní co nejdříve rozpoznat vhodné vůdčí osobnosti ve vaší firmě, nebo začít včas řešit jejich nedostatek.
Rozvoj a udržení nástupců
Jakmile majitelé podniku věnují čas a úsilí rozvoji nové generace vedoucích pracovníků, může být lákavé nabídnout jim podíl v podniku jako metodu jejich udržení. Tento přístup není bezcenný, je však opatřen "varovnou" nálepkou. Pečlivě zvažte budoucí dopady takového kroku a to, zda jste učinili i vše ostatní, abyste si tyto klíčové lidi udrželi. Staráte se o ně, jak nejlépe umíte? Je kultura vašeho pracoviště taková, aby v ní chtěli dlouhodobě zůstat? Komunikujete s nimi otevřeně a pravidelně o svých plánech a jejich cílech?
Ivan Kovář, Partner BDO