Hrozba nedostatku pracovních sil se v současné době dotýká většiny českých firem. Celosvětově se jedná o jednu ze tří největších obav ředitelů a jednatelů firem.
Lidé podnikům chybí na všech úrovních od dělnických profesí po vysoce kvalifikované odborníky. A v mnoha oborech je o lidi doslova boj – firmy si zaměstnance přetahují a předhánějí se s finančními nabídkami, náborovými příspěvky či benefity. To ale dnes lidem obvykle nestačí.
Jednoduché řešení tohoto problému neexistuje. Existují ale možnosti, jak svou firmu dobře připravit na současný stav a očekávaný vývoj trhu práce v budoucnu.
1. ZVYŠOVÁNÍ PROVOZNÍ EFEKTIVITY FIRMY
Robotizace a automatizace firemních procesů či využívání moderních technologií a nástrojů
Digitalizace a automatizace procesů přináší firmám obrovskou příležitost. Značný potenciálmá v oblasti financí, ale prorůstá i do ostatních oblastí firemních procesů jako je HR,marketing, obchod, výroba či logistika. Přínosem však bývá pouze v případě, že seefektivně propojí reálně fungující procesy, vhodné technologické nástroje a lidský faktor.
Softwaroví roboti jsou schopni fungovat jako virtuální pracovníci a pomáhat tak například s vykonáváním řady opakujících se, rutinních, činností, především těch, které mají jasný algoritmus, nebo je lze dělat podle konkrétních pravidel. Firmám pak dokáže takové řešení ušetřit mnoho času a finanční návratnost bývá v řádech měsíců. Poslední dobou proto tato řešení získávají uplatnění i v menších firmách. Faktor člověka však nadále zůstává nezastupitelný. Lze však očekávat, že se změní jeho role a budou vyžadovány nové dovednosti.
Tomáš Kubíček, partner a vedoucí oddělení Technologického poradenství a digitalizace
Spolupráce se specializovanými partnery
Mnoho firem tráví svůj čas činnostmi, které vyžadují vysokou kvalifikaci, specializované nástroje a průběžné vzdělávání. Pokud takové činnosti nesouvisí s obchodním zaměřením a klíčovými činnostmi firmy, vhodným řešením může být využití specializované firmy či outsourcingu vybraných podnikových činností.
Firmy využívají outsourcing například v oblasti zajišťování průběžných dlouhodobých funkcí, jako je finanční a mzdové účetnictví či správa IT. Využití externích dodavatelů pak nachází uplatnění také v oblasti poradenských služeb, interních či IT auditů, kdy bývá výhodou nezaujatost, kvalifikace a zkušenost.
V případě využití externích specialistů je vhodné se ujistit, že jsou požadavky kladené nadodavatele skutečně v dobrých rukou kompetentního partnera. Například u dodavatelůpracujících s citlivými daty či poskytujících služby, které s sebou nesou bezpečnostnírizika, je vhodné vyžadovat atestaci pro danou činnost. Tyto typy rizik zákazník mnohdynedokáže sám identifikovat a vyhodnotit. V sázce může být finanční škoda či ztrátadobrého jména.
Martin Hořický, partner a vedoucí oddělení Kybernetické bezpečnosti
„Specializovanou službu vám může dodat externí dodavatel. Rizika za vás a vašifirmu ale nepřevezme.“
2. MOTIVACE A SPOKOJENOST ZAMĚSTNANCŮ
V oblasti práce s lidmi si musí vedení každé firmy myslící na budoucnost splnit domácí úkoly ve třech základních oblastech:
1) Zaujmout a přitáhnout lidi z pracovního trhu
2) Udržet své talentované zaměstnance ve firmě
3) Zlepšovat a rozvíjet je tak, aby firma mohla reagovat na měnící se byznysové prostředí
Zejména zlepšení v prvních dvou zmiňovaných bodech má potenciál podstatně snížit potíže související s objektivním nedostatkem lidí na pracovním trhu. Jak na to? Odpověď se skrýváza tajemným a někdy špatně uchopitelným pojmem Firemní kultura.Firemní kultura je to, co zaměstnanci odpoví na otázky: Proč tady vaše firma je? Za jakýmihodnotami si stojí? Jaké chování je v ní odměňováno a jaké je v ní trestáno? Co dělá firmapro to, aby se v ní lidem dařilo? Co dělá pro to, aby lidé cítili, že jsou pro firmu důležití? Jak podporuje spolupráci?Pokud lidé nemají na tyto otázky odpověď, znamená to, že je firemní kultura slabá a tudížje i slabé napojení zaměstnanců na firmu. Pak stačí, když se objeví nabídka o pár procent vyššího platu odjinud a zaměstnanci jdou, protože je nic nedrží.
Pokud firma pracuje na své firemní kultuře a je to pro ni jedna z priorit, pak se jí tovrací v nízké fluktuaci a schopnosti lidí růst spolu s firmou.
Jak se dozvědět více o tom, jak lidé vnímají svou firemní kulturu: „Firemní kultura jeprodukt, který firma nabízí na pracovním trhu. Základem je tedy vědět, co vlastně máte vnabídce. Kromě rozhovorů s klíčovými lidmi na toto téma a pravidelných průzkumůnapojení zaměstnanců je užitečné sledovat, co o vaší firmě lidé říkají, když u toho nejste.K tomu může sloužit interní průzkum spokojenosti zaměstnanců, anonymní „schránkadůvěry“, nebo názory zaměstnanců, které o svém zaměstnavateli uvedli prostřednictvímexterní webové platformy Atmoskop.
Tomáš Haken, HR ředitel BDO
3. ODBORNÝ ROZVOJ A PODPORA NOVÉ GENERACE
„65 % dětí, které dnes nastupují na základní školu, bude pracovat na pozicích, které v současné době neexistují.“ The Future of Jobs report, World Economic Forum
Aby se studenti o nových trendech na pracovním trhu a o nabídce aktuálních pracovníchmožností a pozic dozvěděli, je nezbytné, aby byly firmy v komunikaci s nimi pro-aktivní adůvtipné. Firmám se vyplácí aktivně spolupracovat s kariérními centry při vysokých školácha pokud působí v oborech, které nepatří aktuálně mezi ty pro studenty nejatraktivnější, tak aby se podle svých možností podíleli na zatraktivňování nejen své značkyzaměstnavatele, ale celého oboru.
Aktivní přístup ke vzdělávání vlastních lidí funguje i jako jeden z motivačních faktorů, pročve společnosti setrvat. Lidé si čím dál více uvědomují, že průběžné vzdělávání je jejichhlavním kapitálem pro dlouhou kariéru, kterou mají před sebou, a to bez ohledu na to, zdabudou věrní jednomu zaměstnavateli, nebo postupem času svou práci změní.