ZPĚT
— LIDÉ A VZTAHY
Cesta ke stovkám milionů. Před lety se připojili k mezinárodnímu koncernu a těží z toho dodnes
„Bylo nás pět,“ prohodí Martin Krb, když se vrací ve vzpomínkách o 20 let zpět do dne, kdy do malé rodinné firmy Silcom s třemi rodinnými příslušníky a dvěma zaměstnanci přijeli zástupci německého koncernu Biesterfeld Group. Přední evropský distributor chemických surovin a speciálních chemikálií měl o českou firmičku podnikající ve stejném oboru zájem a vyjednával o její odkoupení.

Na závěrečná jednání dorazil top manažer koncernu, který běžně uzavíral kontrakty s BASF a jinými giganty. Na sobě měl dokonale padnoucí oblek, zlaté hodinky. Proti němu seděl u jednacího stolu Jiří Krb se svými dvěma syny. „Biesterfeld měl obrat přes miliardu eur, my jeden a půl milionu korun. Vůbec jsme si v tu chvíli neuvědomovali, jak rozdílná je naše vyjednávací pozice," vypráví Martin Krb.

Jednali možná trochu drze, protože ani jeden netušil, jak taková jednání vést. „Trvali jsme na položkách, které byly zcela mimo rozlišovací schopnosti manažera firmy s miliardovými obraty. Například jestli hodnota faxu a telefonu je 50 nebo 80 eur,“ směje se Krb junior.

Prodej rodinné firmy klapl. A Martin Krb její začlenění do zahraniční skupiny i po 20 letech považuje za nejlepší strategické rozhodnutí. „Prozřetelné a moudré, protože dnes jsme na stovkách milionů obratu, a toho bychom nikdy jako malý rodinný podnik nedosáhli. Neměli bychom přístup k „áčkovým“ dodavatelům a neměli jak financovat růst,“ je přesvědčený.

Všechno je jen chemie

Při jednáních o odkupu podílu ve společnosti bylo jedním z požadavků rodiny Krbových, že zůstanou dál ve vedení. Měli štěstí, jednali ve správný okamžik. Původní plán koncernu totiž počítal se stoprocentním vlastnictvím všech poboček v zemích střední a východní Evropy. „V tu dobu, kdy s námi jednali, už měli zkušenosti s vytvořením zcela nové pobočky i s úplným odkupem existujících firem. U obou variant se ale setkávali s problémy, takže jim přišlo jako dobré řešení nás nechat u vedení. Vnímali to jako záruku toho, že firma bude fungovat, protože bude mít někdo osobní zájem se o ni postarat,“ popisuje Martin Krb.

Začleněním do nadnárodní skupiny vznikla společnost Biesterfeld Silcom, kterou Martin Krb dnes řídí jako jednatel. Zabývá se dovozem chemických surovin a speciálních chemikálií, na českém a slovenském trhu zastupuje stovku významných světových výrobců a dodává suroviny do řady průmyslových odvětví, od výroby polymerů přes kosmetický a farmaceutický průmysl až po gumárenství a výrobu polyuretanových pěn.

Původní firmu Silcom založil v 90. letech jeho otec, Jiří Krb. Jako bývalý zaměstnanec Chemapolu pracoval pro několik zahraničních chemických společností a po revoluci dostal nabídku od jedné z nich, aby v tehdejším Československu založil její kancelář. Jiří Krb tak začal pracovat pro jednoho z největších světových výrobců silikonových produktů Dow Corning. „Po nějaké době ale americký výrobce zjistil, že pro něj není ekonomicky zajímavé mít ve střední a východní Evropě kanceláře, a tak navrhl otci, aby si založil vlastní společnost a jemu dělal agenta,“ vypráví Martin Krb, zatímco se po jeho pravé ruce na celou místnost zaleskne kámen, který vypadá jako z jiné planety. Jedná se přitom o jeden z předstupňů při výrobě silikonu.

Silcom zastupoval americkou společnost deset let, ale postupně rostl i jako distributor dalších značek. „To, že jsme nebyli pouze „zastupotechna“, ale byli jsme i zavedeným distributorem, představovalo důležitý moment v rozhodování Biesterfeldu, jakou firmu pro vstup na náš trh zvolí a koupí,“ podotýká Krb.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Mobilní komunikaci.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Vzdělání mých dětí.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

Nic není tak horké, jak se uvaří.
Mejdan skončil?

Po převzetí mezinárodním řetězcem se v rodinné společnosti vše změnilo od základu. Martin Krb při rozhovoru použije slovo „kvapík“. Přes noc se firma dostala k předním dodavatelům a rostla v desítkách a v některých letech i stovkách procent. Nadnárodní vlastník změnil nastavené systémy a věci, které se do té doby dělaly intuitivně, měly najednou řád.

„Naučili nás všechno – jak fungovat, jak firmu řídit, jaké používat systémy. Na začátku jsme si až říkali, zda některé věci nejsou zbytečné, například jsme nechápali, proč bychom měli pojišťovat pohledávky. Vždyť jsme všechny naše zákazníky znali a pomalu i jejich rodiny. Nikdo nám nikdy nezkrachoval, nikdo nám nedlužil. Kdyby se někdo s platbou zpozdil, zvedli bychom telefon a problém vyřešili,“ vzpomíná Martin Krb, jak se firma vedla v době, když měla ještě jednotky zákazníků. „S tisícovkami zákazníků ale už musíme mít všechno zajištěné,“ dodává.

Připojením k nadnárodní skupině se výrazně rozšířilo portfolio dodavatelů a tím i sortiment produktů dodávaných na český a slovenský trh. Se silnou nadnárodní skupinou v zádech český distributor chemických surovin zásadně nezakolísal ani během pandemie. „A když se začaly zvedat ceny, vezli jsme se na jejich vlně,“ povídá Krb.

Poslední měsíce už ale v Biesterfeld Silcom tak pozitivní nebyly – nárůst cen energií tvrdě dopadl i na jejich zákazníky. „Pozorujeme u nich velkou nervozitu. Dalších šest až dvanáct měsíců nám řekne, jaký to přesně bude mít dopad. Každopádně mejdan skončil a čeká nás turbulentní a dynamické období. V této době je pro nás obzvlášť důležité mít vedle sebe silného zahraničního partnera, díky kterému toto období určitě zvládneme,“ říká.
— TIP BDO
Jak se vyrovnat s nedostatkem lidí
Hrozba nedostatku pracovních sil se v současné době dotýká většiny českých firem. Celosvětově se jedná o jednu ze tří největších obav ředitelů a jednatelů firem.

Lidé podnikům chybí na všech úrovních od dělnických profesí po vysoce kvalifikované odborníky. A v mnoha oborech je o lidi doslova boj – firmy si zaměstnance přetahují a předhánějí se s finančními nabídkami, náborovými příspěvky či benefity. To ale dnes lidem obvykle nestačí.

Jednoduché řešení tohoto problému neexistuje. Existují ale možnosti, jak svou firmu dobře připravit na současný stav a očekávaný vývoj trhu práce v budoucnu.
ČÍST VÍCE