ZPĚT
— LIDÉ A VZTAHY
Černobílé srdce. Sportovní byznys se nedá dělat kvůli penězům, vzkazuje majitel českobudějovického Dynama
Říká se, že dvakrát nevstoupíš do stejné řeky. Podnikatel a právník Vladimír Koubek do ní vstoupil dokonce potřetí. V roce 2021 znovu spojil jméno s českobudějovickým Dynamem, tradičním fotbalovým klubem, ke kterému ho to opakovaně táhne od jeho vlastního úspěšného byznysu. „Mám ten klub prostě rád,“ říká současný majitel Dynama.

Dynamo datuje své počátky do roku 1900 a považuje se za třetí nejstarší prvoligový klub u nás. Koubek tu poprvé působil už od roku 1985, kdy se České Budějovice probojovaly do finále národního poháru. Pět let měl jako tiskový mluvčí na starosti spolupráci s novináři, po pádu totality se ale otevřel nový svět a jihočeský právník se vrhl na podnikání – v roce 1990 založil poradenskou společnost a později skupinu C.S. invest Group, která vytvořila základ postupně budovaného holdingu.

„Podnikal jsem ve velkém, obrat mých firem přesahoval miliardu korun. Zaměstnával jsem 50 zaměstnanců a pracoval jsem velmi intenzivně,“ poznamenává byznysmen z Hluboké nad Vltavou.

V roce 2003 do klubu přišel podruhé. Tehdejší SK České Budějovice podle jeho slov „osiřely“ a Koubek dočasně převzal i 100 procent akcií. „Krizovým řízením se mi podařilo klub za rok finančně stabilizovat a v sezoně jsme skončili osmí, ačkoliv při mém příchodu jsme byli beznadějně poslední a nebyly ani zaplacené výplaty,“ popisuje.
Nejdřív dostal přednost byznys

Od roku 2004 byl místopředsedou dozorčí rady budějovického klubu, v roce 2006 ale znovu odešel a prodal i akcie. Velký byznys se s fotbalem stíhat nedal a Koubek tehdy dal přednost podnikání.

Měl je totiž už od devadesátek dobře rozjeté – v rámci poradenství pracoval pět let pro Budějovický Budvar, kde se podílel na změně firemní struktury a s reorganizací pomáhal také v jihočeské Madetě. Po roce 2000 jeho firma pracovala také pro ČEZ v oblasti restrukturalizací, akvizic a fúzí.

„Stál jsem u zrodu ČEZ Distribuce. Byl jsem součástí týmu, který se v ČEZ zabýval liberalizací trhu. Připravoval jsem také prodej tepelných elektráren v Chvaleticích, Počeradech a Tisové,“ shrnuje svou práci pro energetického giganta.

Skupina C.S. invest Group se kromě podnikového, ekonomického i daňového poradenství a právních služeb postupně rozrostla i o firmy, které se zabývají prodejem olejů a maziv, výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů či provozem čerpacích stanic. Přesto úspěšný podnikatel znovu pocítil potřebu vrátit se k fotbalu.

„Poradenství a podnikání v tomto měřítku už mě přestalo motivovat. Neměl jsem pocit, že bych to ve svých 67 letech chtěl dělat dál," vysvětluje, proč se vrátil ke sportu.

Něco po sobě zanechat

Dnes je jediným akcionářem Dynama jeho firma C.S. commerce service, jedna z dceřiných společností C.S. investu. A Koubek klubu šéfuje jako předseda představenstva. „Žene mě vize, že po sobě něco zanechám. A to sportovně, finančně i společensky stabilizovaný klub, který bude vytrvale hrát první ligu a kvalitně pracovat s mládeží,“ říká.

Koubkovým vzorem jsou kluby jako Olomouc a Slovácko, které i prvoligový kádr staví na odchovancích. „Když jsem přišel, měli jsme v kádru dva odchovance. Dnes je v širším, pětadvacetičlenném kádru A týmu osm odchovanců. Zdůrazňuji, že všichni už si v lize aspoň jednou zahráli.“

Že je práce s mládeží na dobré cestě, ukazuje i to, že v Budějovicích aktuálně působí pět mládežnických reprezentantů. Regionální kluby se ale musí smířit s tím, že ty nejlepší talenty nakonec vychovají pro tuzemské konkurenty a špičkové kluby, jako jsou pražská Sparta nebo Slavia či Viktoria Plzeň. „Je to přirozený mezistupeň, který tu asi ještě nějaký pátek bude. Tyto kluby hrají evropské poháry, kde se teprve hráči mohou představit zahraničním zájemcům,“ ví dobře Koubek.

Přímý prodej do zahraničí je stále poměrně výjimečná záležitost. „Ačkoliv třeba v případě Rakouska nebo druhé německé Bundesligy je i v našich možnostech pustit hráče rovnou do zahraničí," podotýká.
1) Co pokládáte za největší – přelomovou inovaci za uplynulá tři desetiletí?

Změnu politické orientace země v roce 1989.

2) Jaká byla vaše nejlepší „životní investice“?

Investice do lidí, kteří pracovali v mém týmu v poradenské společnosti. Zejména investice do mladých lidí.

3) Osobní motto, kterým se řídíte?

„Nikdy neříkej nikdy.“ a „Slušnost a korektnost.“
O vydělávání peněz tu nejde

Umění sportovního byznysu je prodat hráče v ten nejvhodnější moment, ze kterého mohou maximálně těžit jak klub, tak hráč. Ale představa, že by někdo kupoval regionální sportovní klub s motivací vydělávat tímto způsobem peníze, je pro Koubka absurdní. „Nejde o vydělávání peněz. Sport je emocionální záležitost,“ líčí svůj vztah k budějovickému fotbalu.

Samozřejmě si chce také něco dokázat. „Třeba že zvládnu klub revitalizovat a pozvednout ho na novou úroveň. Vést ho k dlouhodobé prosperitě a zajistit, aby měl spolehlivé partnery, vychovával talenty a uměl je pak i dobře prodávat,“ dodává Vladimír Koubek.

Budějovické Dynamo však není jediným klubem, kterému patří jeho srdce. Už pět dekád fandí hokejovému Litvínovu. „Učaroval mi Ivan Hlinka, to byl pan hokejista a pak i pan trenér," vysvětluje.

V sezoně 2014/15, kdy Litvínov bojoval o svůj první historický titul ve finále proti Třinci, dal svoji lásku k malému severočeskému klubu najevo i veřejně – movitější soupeř létal na venkovní zápasy letadlem a Koubek ze svého zaplatil tuto možnost i Litvínovu. „Aby se síly vyrovnaly," směje se při vzpomínce na rozhodující zápas v Třinci, který Litvínovští nakonec vyhráli a stali se mistry.

Koncepční práce jako ve firmě

Kromě emocí a fanouškovství má sportovní byznys i další specifika a rizika. „Štěstí, náhoda, rozhodčí, počasí, to všechno hraje roli. Můžete udělat hodně práce v zázemí, ale pokud se to nepřetaví v úspěch na hřišti, tak to samozřejmě přijde vniveč,“ říká Koubek.

Zároveň ale věří, že vliv štěstí a smůly se zpravidla vzájemně vyruší a nakonec je zásadní dlouhodobá koncepční práce. „Pokud pracujete kvalitně a férově, vytváříte dobré podmínky proto, abyste měl těch příznivějších zápasů více. Jde o dlouhodobou práci, atmosféru v klubu, který by měl být dlouhodobě dobrou adresou. V tom se to zase tak neliší od fungování normální firmy.“

Jak daleko je tedy nový majitel budějovického Dynama v uskutečňování svého cíle stabilizovat klub? „Je to otázka čtyř let. Po roce a půl jsme na začátku. Budování teprve zahajujeme. Stabilizovali jsme účetnictví a přivedli jsme zajímavé partnery,“ dodává Vladimír Koubek s tím, že chce získat Dynamu ještě silného generálního partnera. Dosud totiž klub, který v roce 2021 vykázal zisk 3,9 milionu korun, dotuje hlavně ze svých peněz.
— TIP BDO
Jak se vyrovnat s nedostatkem lidí
Hrozba nedostatku pracovních sil se v současné době dotýká většiny českých firem. Celosvětově se jedná o jednu ze tří největších obav ředitelů a jednatelů firem.

Lidé podnikům chybí na všech úrovních od dělnických profesí po vysoce kvalifikované odborníky. A v mnoha oborech je o lidi doslova boj – firmy si zaměstnance přetahují a předhánějí se s finančními nabídkami, náborovými příspěvky či benefity. To ale dnes lidem obvykle nestačí.

Jednoduché řešení tohoto problému neexistuje. Existují ale možnosti, jak svou firmu dobře připravit na současný stav a očekávaný vývoj trhu práce v budoucnu.
ČÍST VÍCE